لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

آغاز اجلاس کشورهای کمتر توسعه‌یافته در استانبول


بان‌ گی مون روز شنبه در افتتاحیه اجلاس کشورهای کمتر توسعه یافته
بان‌ گی مون روز شنبه در افتتاحیه اجلاس کشورهای کمتر توسعه یافته
روز دوشنبه اجلاس بین‌المللی کشورهای کمتر توسعه یافته آغاز به کرد؛ این اجلاس پنج روزه به ابتکار سازمان ملل و در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود و محمود احمدی‌نژاد نژاد در آن حضور دارد.

سخنرانان روز دوشنبه از کشورهای کمتر توسعه خواستند با ارتقای شیوه‌های مدیتریتی وضعیت شهروندان خود را بهبود بخشند و این در حالی است که شماری از رهبران کشورهای فقیر کشورهای ثروتمند را متهم کردند اقدامات کافی برای فقرزدایی در جهان انجام نداده‌اند.

در این کنفرانس که ۸۰۰۰ هیات از سراسر جهان در آن شرکت‌ کرده‌اند، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل هم حضور دارد.

۴۸ عضو از اعضای سازمان ملل، در فهرست «کشورهای کمتر توسعه‌یافته» قرار دارند که از میان آنها ۳۳ کشور در آفریقا و ۱۴ کشور در آسیا و یک کشور(هاییتی) در قاره آمریکا هستند.

به گفته سازمان‌دهندگان این کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته ۱۳ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند اما تنها یک درصد از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در این کنفرانس خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در کشورهای کمتر توسعه‌یافته شد و گفت: «سرمایه‌گذاری در کشورهای کمتر توسعه‌یافته به معنای کار خیریه نیست؛ بلکه فرصتی برای همه است.»

به گفته بان کی مون سرمایه‌گذاری در کشورهای کمتر توسعه یافته به تحرک و پایداری اقتصادی جهانی کمک می‌کند.

نگوزی اوکونجو ایوآلا، مدیرعامل بانک جهانی، در توصیه‌های خود اظهار داشت که کشورهای کمتر توسعه یافته باید با «نگاه به درون» شرایط رشد اقتصادی را مهیا کنند.

به گفته مدیر عامل بانک جهانی، نهادهای پاسخگو و مشارکت شهروندان در روند سیاست‌گذاری جامعه از تنش‌ها و برخوردها در جامعه جلوگیری می‌کند و مدیریت بحران در این کشورها را به ویژه در هنگام وقوع بلایای طبیعی آسان‌‌تر می‌کند.

جیمز ولفنسون، رئیس پیشین بانک جهانی نیز نقش دولت‌ها در استفاده بهینه از منابع مالی بسیار حائر اهمیت دانست و تاکید کرد با وجودی که سازمان‌های غیردولتی حسن نیت دارند اغلب فاقد هماهنگی لازم هستند.

به گفته وی، اختلاس در میان دولت‌ها همچنان یک مسئله جدی است و این معضل باعث شده از تاثیرگزاری اقدامات بانک جهانی کاسته شود.

رئیس پیشین بانک جهانی از اینکه در این کنفرانس درباره مسئله اختلاس دولت‌ها سخنی گفته نشده، ابراز شگفتی کرد.

در سخنرانی‌های روز نخست این کنفرانس، درباره معضلات جهانی کنونی و از جمله افزایش بهای مواد خوراکی، افزایش بهای سوخت، و دگرگونی‌های آب‌وهوایی و تاثیرات آن بر کشورهای فقیر هشدار داده شد.

احمدی‌نژاد: برده‌داران و استعماگران سابق عامل اصلی عقب‌افتادگی دیگر کشورها هستند

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز روز دوشنبه در این کنفرانس سخنرانی کرد.

ایران در فهرست کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل قرار ندارد.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود بار دیگر کشورهای ثروتمند را مسئول اصلی عقب‌افتادگی دیگر کشورها خواند و از آنها به عنوان برده‌داران و استعمارگران سابق یاد کرد.

رئیس جمهوری ایران که این روزها از سوی رقبای سیاسی‌اش در داخل کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته است، در این کنفرانس گفت: «امروز نیز گسترده‌ترین مداخلات سیاسی و نظامی و تحریکات قومی و قبیله‌ای توسط همان استعمارگران و برده‌داران سابق البته با سازماندهی پیچیده‌تر و در سطح گسترده‌تری انجام می‌شود. ظاهراً باید عده‌ای از کشورها عقب نگه داشته شوند تا همچنان فرصت چپاول معادن و منابع آنان برای استعمارگران و برده‌داران سابق و طرفداران حقوق بشر امروز وجود داشته باشد.»

رئیس جمهوری ایران قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا را به خلق پول بدون پشتوانه در اقتصاد جهانی متهم کرد و خواستار آن شد که نهادی متشکل از کشورهای مستقل بر بانک‌های مرکزی این این قدرت‌های اقتصادی نظارت داشته باشند.

وی گفت: «با تشکیل یک سازمان مقتدر متشکل از کشورهای مستقل و غیروابسته به بلوک سرمایه‌داری سازوکاری ایجاد شود تا با نظارت دقیق بر بانک‌های مرکزی و خزانه‌داری‌های دولت‌های توسعه‌طلب از خلق و انتشار دارای‌های کاغذی بطور جدی ممانعت کند و دارای‌های خلق شده قبلی را تعدیل نماید .»

محمود احمدی‌نژاد همچنین خواستار تشکیل هیاتی مستقل شد که «خسارت‌های دوران استعمار و برده‌داری محاسبه» کند تا به ملت‌های خسارت‌دیده بازپس داده شود.
XS
SM
MD
LG