لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

چاک هیگل: ایران فرصت را از دست می‌دهد


منتقدان چاک هیگل می‌گویند که او چنان که باید موضع محکمی در برابر ایران ندارد.
منتقدان چاک هیگل می‌گویند که او چنان که باید موضع محکمی در برابر ایران ندارد.
چاک هیگل، نامزد تصدی پست وزیر دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن در هشداری به ایران گفت که «فرصت از دست می‌رود» و اگر ایران همچنان به خواسته‌های بین‌المللی مبنی بر توقف برنامه تولید سلاح هسته‌ای بی‌توجهی کند، امکانی برای دیپلماسی وجود نخواهد داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای هیگل در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان سنا ایالات متحده، گفته است: «اگر ایران همچنان التزامات بین‌المللی را به استهزا بگیرد، در آن صورت عواقب سختی در انتظارش خواهد بود.»

این نخستین بار بود که چاک هیگل از روز هفت ژانویه که باراک اوباما او را به عنوان نامزد تصدی پست وزیر دفاع ایالات متحده معرفی کرد، فرصت یافت که برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را به اطلاع کمیته ویژه نیروهای مسلح سنا برساند.

بر اساس این گزارش، او به مجموعه‌ای از پرسش‌های سناتورها درباره موضوعات مختلفی از افغانستان و عراق گرفته تا حضور زنان نظامی در میدان‌های نبرد پاسخ داد.

چاک هیگل که پیش از این دو دوره سناتور جمهوری‌خواهان بوده در روزهای اخیر با موج انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است.

منتقدان آقای هیگل می‌گویند که او چنان که باید حامی اسرائیل نیست و بر ایران سخت نمی‌گیرد، اما او در پاسخ به این انتقادات، موضع محکمی در برابر ایران اتخاذ کرد و با تکرار مواضع دولت اوباما دراین‌باره گفت که ایالات متحده از هیچ گزینه‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای چشم‌پوشی نخواهد کرد، حتی از اقدام نظامی.

آقای هیگل در پاسخ به پرسش‌های کمیته سنا گفت: «اگر تصمیم بر این باشد، من نیز تلاش می‌کنم تضمین دهم که ارتش ایالات متحده برای هر احتمالی آماده باشد.»

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند. آنها می‌گویند که ایران در پی این برنامه قصد دارد سلاح هسته‌ای تولید کند، اما ایران این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که برنامه هسته‌ای آن تنها اهدافی صلح‌آمیز دارد.

ایران و قدرت‌های جهانی مذاکرات متعددی با یکدیگر داشته‌اند که آخرین آنها به اواخر خرداد سال جاری بازمی‌گردد. در همین حال نمایندگان دو طرف مشغول رایزنی برای ادامه مذاکرات در آینده هستند.

آقای هیگل با اشاره به این مذاکرات گفت: «در عین حال که همچنان زمان و امکان برای دیپلماسی توام با فشار وجود دارد، فرصت‌ از دست می‌رود. ایران باید نشان دهد که آماده مذاکره جدی است.»

چاک هیگل پیش از این نسبت به تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران ابراز تردید کرده و گفته بود که آمریکا به همراه متحدان خود باید در این راه گام بردارد و در این صورت تحریم‌ها نیز موثرتر خواهد بود.

او اما این‌بار به سنا گفت که سیاست «تحریم‌های هوشمند، بی‌سابقه و موثری» را که دولت اوباما علیه ایران در پیش گرفته است، ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG