لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

دیدبان: دادگاه متهمان جاسوسی برای ایران در عربستان مضحکه عدالت است


سازمان دیدبان حقوق بشر روند محاکمه ۳۲ متهم به جاسوسی در عربستان سعودی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را «مضحکه عدالت» خواند.

در میان این متهمان یک ایرانی و یک نفر افغان هم دیده می‌شود. ۳۰ نفر دیگر اما شهروندان عربستان سعودی هستند که جز یک نفر آنها، همگی شیعه‌مذهب به شمار می‌آیند.

بیانیه سازمان دیدبان حقوق بشر که روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، در خبرگزاری فرانسه بازتاب پیدا کرده به اظهارات طاها الحاجی نماینده وکلای مدافع این ۳۲ متهم اشاره دارد که محاکمه آنها به اتهام جاسوسی را با بالا گرفتن تنش‌ها میان عربستان سعودی و ایران مرتبط می‌داند.

روابط تهران و ریاض از اواسط دی‌ماه گذشته به دنبال هجوم عده‌ای به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران قطع شده است.

محاکمه این ۳۲ متهم نیز اواسط زمستان گذشته آغاز شد، در حالی که همه آنها جز یک نفر از سه سال قبل در بازداشت به‌ سر می‌برند.

طاها الحاجی همزمانی محاکمه آنها با قطع روابط تهران و ریاض را مورد پرسش قرار می‌دهد و می‌گوید که عربستان سعودی این متهمان را خیلی ناگهانی به دادگاه کشاند.

ریاض در سال‌های اخیر همواره تهران را به مداخله در امور کشورهای منطقه متهم کرده. دو کشور به‌ویژه در جنگ‌های داخلی سوریه و یمن دو موضع متضاد هم دارند که همین امر به اختلافات طرفین به شدت دامن زده است.

۳۲ فرد یادشده نیز متهم به جاسوسی برای نیروهای امنیتی ایران هستند و آن‌ طور که شبکه خبری العربیه زمستان گذشته گزارش داده بود، دادستانی عربستان می‌گوید که آنها با حمایت ایران تلاش کرده‌اند تا منطقه قطیف در شرق عربستان سعودی را به شورش بکشانند.

بیانیه سازمان دیدبان حقوق بشر اما دادگاه این متهمان را «مضحکه عدالت» خوانده و تأکید کرده که حقوق آنها نقض شده. این بیانیه می‌گوید که مقامات مسئول به وکلای مدافع نه اجازه نداده‌اند که با موکلان خود دیدار کنند و نه اجازه داده‌اند که به پرونده اتهامات دسترسی داشته باشند.

به گفته دیدبان حقوق بشر، دادستانی عربستان برای ۲۵ نفر از این متهمان تقاضای اعدام کرده‌ است.

آمار بالای مجازات اعدام در عربستان سعودی همواره اعتراض گروه‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است. این آمار به‌ویژه در سال ۲۰۱۵ تا بیش از ۱۵۰ مورد افزایش یافت، در حالی که طبق گفته عفو بین‌الملل یک سال قبل از آن در این کشور ۹۰ نفر اعدام شده بودند.

XS
SM
MD
LG