لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

هشدار نمایندگان کنگره به کلینتون درباره حمله احتمالی حزب‌الله به اسرائیل


دهها نفر از نمایندگان کنگره آمریکادر نامه ای به هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا «هشدار» داده اند که «ممکن است حزب الله به دستور جمهوری اسلامی ایران به تحرکی نظامی علیه اسرائیل که به جنگ با این کشور منجر شود، دست بزند».

نمایندگان کنگره در این نامه که جمعه ارسال شده، نوشته اند «نظر به بن بست در مذاکرات جامعه جهانی با ایران، احتمال دارد که ایران برای منحرف کردن افکار عمومی دنیا از پرونده هسته ای اش، به حزب الله دستور دهد که یک نبرد منطقه ای را آغاز کنند».

امضا کنندگان نامه که حزب الله را «نماینده ایران در جنوب لبنان» نامیده اند، افزوده اند که «افزایش تحرکات اخیر از خاک لبنان علیه اسرائیل، و توقیف کشتی مملو از سلاح و راکت که از ایران برای حزب الله ارسال شده بود، ما را در مورد احتمال وقوع بحرانی تازه در مرز لبنان با اسرائیل که با حمایت ایران آغاز شود، بشدت نگران می کند».

امضا کنندگان نامه هم از اعضای حزب دموکرات و هم از جمهوریخواهان هستند.

ناظران می گویند درخواست نمایندگان کنگره نظر به کمک مالی آمریکا به دولت لبنان و این واقعیت که حزب الله اکنون رسما بخشی از دولت لبنان است، اهمیت دارد. آمریکا تصویب کرده که در سال۲۰۱۰ یکصد میلیون دلار کمک بلاعوض به دولت لبنان و دویست میلیون دلار به نیروهای سپاه صلح سازمان ملل در جنوب لبنان اعطا کند.

امضا کنندگان نامه نوشته اند «مالیات دهندگان آمریکایی حق دارند بدانند که منابع مالی کشورشان چگونه هزینه می شود، و پول ها باید خرج مقابله با بحران بالقوه در مرز اسرائیل و لبنان گردد».

امضا کنندگان نامه تاکید کرده اند که دولت لبنان در سه سال اخیر قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را برای خلع سلاح حزب الله اجرا نکرده و کابینه تازه لبنان نیز هفته گذشته تصویب کرد که حزب الله حق دارد زرادخانه خود را حفظ کرده، از آن علیه اسرائیل استفاده کند.

نامه دهها نفر از نمایندگان کنگره در آستانه سفر میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان به آمریکا ارسال شده است. جمعه تایید شد که رئیس جمهوری لبنان چهاردهم دسامبر، بیست و سوم آذر، در کاخ سفید با باراک اوباما دیدار می کند.

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله چهارشنبه گذشته سند سیاسی سازمان خود را پس از بازنگری منتشر کرد که در آن آمده است «حزب الله حق دارد از سلاح خود علیه اسرائیل استفاده کند و علیه آمریکا و عوامل آن در هر جای جهان مقابله نماید».

حسن نصرالله تاکید کرد که «ایران قدرت اصلی درجهان اسلامی است و سیاست ایران درحمایت از مقاومت نیز همواره روشن بوده است».

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که در سفر به سوریه بسر می برد، پنجشنبه با هیات اعزامی حزب الله به سوریه به ریاست حسین الحاج حسن معاون سیاسی دبیرکل حزب الله دیدار کرد. آقای جلیلی پنجشنبه در دمشق با سران همه سازمان های فلسطینی «جبهه مقاومت» نیز دیدارکرد.

خبرگزاری آلمان جمعه به نقل از یک «مقام بلند پایه فلسطینی» شرکت کننده در مذاکرات با آقای جلیلی نوشته بود دبیر شورای عالی امنیت ملی قول ادامه حمایت ایران از گروههای لبنانی و فلسطینی مخالف با اسرائیل را داد، و «بر آمادگی ایران برای مقابله با هرگونه حمله نظامی علیه خود تاکید کرد».

اسرائیل مدعی بود که در نبرد ۳۳روزه سه سال پیش، ایران کمک های گسترده ای به حزب الله می کرد. یک روز پیش از حمله چریکی حزب الله در دوازدهم ژوئن ۲۰۰۶ به شمال اسرائیل که به نبرد ۳۳ روزه انجامید، علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران با سران حزب الله و گروههای فلسطینی در سوریه دیدار کرده بود.

ارتش اسرائیل هفته گذشته ارزیابی کرد که در یک نبرد احتمالی جدید، ناچار شود با حزب الله در شمال، حماس در جنوب و حملات موشکی احتمالی از ایران روبرو شود.

ارتش اسرائیل از پنجشنبه یک رزمایش پنج هفته ای را در بلندی های جولان آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG