لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

مسکو: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، بر روابط روسیه و آمریکا تاثیر منفی می گذارد


الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه می‌گوید، تحریم‌های فزاینده‌ای که ایالات متحده علیه ایران وضع می‌کند در صورتی که شرکت‌های روسی را نیز دچار دردسر کند، ممکن است بر روابط روسیه با آمریکا «تأثیرات منفی جدی» بگذارد.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت: «به باور ما عاملان اقتصادی کشور ما که همواره از مقررات صادرات و واردات روسیه پیروی کرده و از محدویت‌های تصویب‌شده توسط شورای امنیت نیز تخطی نکرده‌اند نباید دوباره هدف قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران قرار بگیرند.»

وی افزود: «در غیر این‌صورت این امر تأثیر منفی جدی بر مناسبات روسیه و آمریکا خواهد داشت.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه اظهار داشت که «پیش از این هم به طور مکرر و در همه سطوح گفته‌ایم که فشار بیش از اندازه بر ایران اثربخش نیست و تنها وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را به بن‌بست می‌کشاند، و تحریم‌ها را نمی‌شود به شرکت‌ها و افراد کشورهای ثالث هم تعمیم داد.»

الکساندر لوکاشویچ گفت: «اینکه شرکت‌های خارجی که با ایران معامله انجام می‌دهند را شامل قوانین ایالات متحده کرده و دسترسی آنها را به سیستم مالی آمریکا قطع کنند و حتی نگذارند که این شرکت‌ها برای پرداخت‌هایشان از دلار استفاده کنند، مخالف قوانین جاری بین‌المللی است.»

وی در ادامه افزود مشمول کردن شرکت‌های دیگر کشورها در مسئله بین آمریکا و ایران را «ایجاد جو ارعاب» توصیف کرد.

سازمان ملل تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی، از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ ای علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

در یک سال گذشته سیستم‌های مالی بین‌المللی تحت فشار آمریکا محدودیت‌های زیادی برای معاملات تجاری با ایران ایجاد کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌های غربی نیز خود را از پروژه‌های صنعتی و نفت و گاز ایران کنار کشیده‌اند.

تهران متهم است که در چارچوب فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است ولی مقام‌های ایران این اتهام را رد می‌کنند.

«تأثیر تحریم نفت ایران بر اروپا کم خواهد بود»

روز سه‌شنبه ولادیمیر چیژوف، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا، به خبرگزاری اینترفاکس گفت که درپی اجرای برنامه تحریم کامل نفت خام ایران توسط اتحادیه اروپا که از ماه ژوئیه اعمال می‌شود، «احتمالاً کمی رشد قیمت ایجاد خواهد شد اما افزایش شدیدی را شاهد نخواهیم بود، و نفت در اروپا کمتر نخواهد شد اما ممکن است کمی گران‌تر بشود.»

وی افزود: «بازار نفت در اروپا و جهان به‌طور کل، از انعطاف خوبی برخوردار است و توان مقاومت در برابر فراز و نشیب‌هایی که از این سو و آن سو با آن روبه‌رو می‌شود را دارد.»
XS
SM
MD
LG