لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

دیدبان حقوق بشر: ایران می‌خواهد روزنامه‌نگاران را به سکوت وادارد


دیدبان حقوق بشر: قوه قضائيه ايران نگفته‌ است که چرا بايد ارتباط روزنامه نگاران با رسانه‌های خارجی و نيروهای سیاسی مخالف دولت جرم تلقی شود.
دیدبان حقوق بشر: قوه قضائيه ايران نگفته‌ است که چرا بايد ارتباط روزنامه نگاران با رسانه‌های خارجی و نيروهای سیاسی مخالف دولت جرم تلقی شود.
ديدبان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در ایران شد و گفت: «مقامات ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خرداد آینده سعی دارند با ارعاب روزنامه نگاران، آنها را به سکوت وادار کنند.»

در بيانيه ديدبان حقوق بشر آمده است: «ايراد اتهام به افراد بايد بر پايه شواهد مستدل مطرح شود و نباید ناقض حقوق بنيادين روزنامه نگاران از جمله حق آزادی بيان و اجتماعات باشد.»

سارا لی ويتسون، مدير بخش خاورميانه ديدبان حقوق بشر، گفت: «مقامات ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خرداد آینده سعی دارند با ارعاب روزنامه نگاران، آنها را به سکوت وادار کنند.»

بیانیه دیدبان حقوق بشر در حالی منتشر می شود که در روزهای اخير،‌ ۱۴ روزنامه‌نگار در تهران بازداشت شدند.
روزنامه‌نگاران بازداشتی صبا آذرپيک،‌ نسرين تخيری،‌ جواد دليری،‌ ساسان آقايی،‌ پوريا عالمی، پژمان موسوی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، اميلی امرايی،‌مطهره شفيعی،‌ ميلاد فدايی اصل، سليمان محمدی،‌ کيوان مهرگان و حسين ياغچی هستند. مطهره شفیعی روز دوشنبه به قید وثیقه آزاد شد.
اين روزنامه‌نگاران در خبرگزاری ايلنا،‌ روزنامه‌های آرمان،‌ اعتماد،‌ بهار و شرق و هفته‌نامه آسمان کار می‌کردند.

در همین حال وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌روزنامه‌نگاران بازداشت شده در روزهای اخير را متهم کرد که با خارج از کشور ارتباط داشتند.

سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرايطی مطرح شده که تاکنون مقام‌های قضايی جمهوری اسلامی ايران اتهام اين روزنامه‌نگاران را اعلام نکرده‌اند.

سارا لی ويتسون در این مورد افزود: «قوه قضائيه ايران توضيح نداده است که چرا بايد ارتباط روزنامه نگاران با رسانه‌های خارجی و نيروهای سیاسی مخالف دولت جرم تلقی شود.»

سازمان های مدافع حقوق بشر و حقوق روزنامه نگاران از جمله عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه هایی بازداشت روزنامه نگارن ایرانی را محکوم کرده و خواستار آزادی آنها شدند.
XS
SM
MD
LG