لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

اعتراض سازمان‌های حقوق بشری به حکم زندان برای آتنا فرقدانی


سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن ابراز «نگرانی بسیار»، محکومیت آتنا فَرقَدانی، نقاش و فعال حقوق مدنی و کودک، به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان را محکوم کرد.

این سازمان در اطلاعیه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۳ خرداد، در وب‌سایتش منتشر کرد همچنین خبر داد که آتنا دائمی و امید علی‌شناس، دو فعال جامعه مدنی و حقوق بشر، نیز به‌ترتیب به ۱۴ سال و ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای از همگان خواسته است که با ارسال نامه به رهبر جمهوری اسلامی ، رئيس قوه قضائيه و رئیس جمهوری ایران خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط آتنا فَرقَدانی شوند.

محمد مقیمی، وکیل آتنا فَرقَدانی، روز ۱۱ خرداد خبر داده بود که موکلش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، با سه اتهام به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

آقای مقیمی در عین حال به وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که در حکم موکلش قید شده که ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی «باید رعایت شود».

طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، اگر چه قاضی برای هر یک از جرایم مجازات مستقلی را صادر می‌کند، اما در مرحله اجرای حکم تنها مجازاتی که از بقیه شدیدتر است باید اجرا شود.

به گفته وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مجازات اشد خانم فَرقَدانی هفت سال و نیم زندان است.

پیش از این در گزارش‌ها، «تجمع و تبانی با افراد ضدانقلاب و فرقه ضاله، توهین به نمایندگان مجلس از طریق نقاشی» و همچنین «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران از اتهامات خانم فَرقَدانی ذکر شده بود.

آتنا فَرقَدانی روز دوم شهریور ۹۳ توسط ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و در روز ۱۱ آبان همان سال با قرار وثیقه آزاد شد.

وی پس از آزادی در ويدئويی اينترنتی از نصب دوربين‌های مدار بسته در دستشويی‌ها و حمام‌های بند دو الف سپاه پاسداران خبر داد.

خانم فَرقَدانی سپس در مصاحبه‌ای با وب‌سايت جرس گفت که نقاشی‌های انتقادی‌اش و همچنین ارتباطش با خانواده قربانیان جنبش سبز و بهائیان محور اصلی بازجويی‌هايش بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، خانم فَرقَدانی روز ۲۰ دی ۹۳ پس از معرفی خود به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با «ضرب و شتم» ماموران بازداشت و به زندان قرچک ورامين منتقل شد.

وی پس از انتقال به این زندان اعتصاب غذا کرد و در اسفند ۹۳ پس از بستری شدن در بیمارستان فیروزگر شهر ری به زندان اوین منتقل شد.

محکومیت دو فعال مدنی به ۱۴ سال و ۱۰ سال زندان

سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه خود همچنین از محکوم شدن آتنا دائمی و امید علی‌شناس، دو فعال جامعه مدنی و حقوق بشر، به ۱۴ سال و ۱۰ سال زندان خبر داده است.

بر اساس گزارش‌ها، آتنا دائمی دارای مدرک دیپلم و شاغل در باشگاه ورزشی انقلاب، روز ۲۹ مهرماه ۹۳ از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد و همچنان زندانی است.

پیش از این کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از «یک منبع مطلع» اعلام کرده بود که «تمام اتهامات» خانم دائمی «بر اساس نوشته‌هایش در فیس‌بوک و شرکت در تجمعات اعتراضی مانند تجمع در حمایت از کودکان کوبانی شکل گرفته است».

امید علی‌شناس که در اطلاعیه گزارشگران بدون مرز از او نام برده شده، بر اساس گزارش‌ها، مهندس عمران است و روز ۱۳ شهریور ۹۳ توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت و از مدتی پیش به بند ۸ زندان اوین منتقل شده است.

در گزارش‌ها اشاره‌ای به اتهامات آقای علی‌شناس نشده، اما سیمین عیوض‌زاده، مادر وی، در مصاحبه با وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نوشتن اعلامیه‌ای برای توقف حکم اعدام «یک زندانی» را از جمله اقدامات او ذکر کرده بود.

XS
SM
MD
LG