لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۱

حسن روحانی: کابینه‌ام در دور بعدی ریاست‌جمهوری تغییر می‌کند


رییس‌جمهوری اسلامی گفته که مردم ایران پیش از توافق هسته‌ای احساس امنیت نمی‌کردند.
رییس‌جمهوری اسلامی گفته که مردم ایران پیش از توافق هسته‌ای احساس امنیت نمی‌کردند.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، وعده داد که در صورت پیروزی در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری تغییراتی در کابینه خود اعمال خواهد کرد. وی همچنین از طرح‌های ویژه دولت بعدی خود برای ۱۰۰ روز اول سخن گفت که شامل ایجاد اشتغال و تدوین لایحه «نهاد ملی حقوق شهروندی» می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای روحانی روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تغییرات احتمالی در کابینه بعدی خود بدون اشاره به جزییات اظهار داشت: «مشخصاً کابینه تغییراتی خواهد کرد و این طبیعی است و تغییرات به صورت طبیعی انجام می‌شود. برای اینکه چه افرادی باقی می‌مانند و چه افرادی تغییر می‌کنند، یک کم زود است. انتخابات تمام شود، فرصت هست».

دولت حسن روحانی در سال گذشته شاهد تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به جای علی جنتی، رضا صالحی امیری بر مسند امور فرهنگی نشست. همچنین با استعفای محمود گودرزی از سمت وزارت ورزش و جوانان هم مسعود سلطانی‌فر به جای او بر سرکار آمد. سال ۱۳۹۳ نیز رضا فرجی دانا، وزیر علوم، استیضاح و برکنار شد که در نهایت محمد فرهادی عهده‌دار این سمت شد.

جز این کابینه آقای روحانی شاهد تغییرات عمده‌ چندانی نبوده و مشخص نیست که تغییراتی که وی اکنون وعده آن را می‌دهد، چه حوزه‌هایی را دربرمی‌گیرد.

در همین حال، حسن روحانی که در رقابت با پنج نامزد تاییدصلاحیت‌شده دیگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است، وعده داده که اگر در انتخابات پیروز شود، برای ۱۰۰ روز اول دولت بعدی خود مسئله ایجاد اشتغال را در اولویت قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: «نخستین برنامه‌ای که در صد روز انجام خواهد شد برنامه‌ای در رابطه با کارورزی است که مخفف آن «کاج» است... جوان‌ها دعوت می‌شوند در مراکز فنی حرفه‌ای مهارت‌آموزی ببینند. همزمان در بنگاه‌های اقتصادی هم کار می‌کنند. دولت در این مدت چند ماه کارآموزی کمک می‌کند که در بنگاه‌ها مشغول به کار شوند و برای مدتی بیمه کارفرما را هم دولت پرداخت می‌کند».

وی افزود: «مقررات این طرح تدوین شده است، یک حرکت خوبی برای اشتغال جوانان خواهد بود و ما در استان‌های نمونه شاهد بودیم که ۷۰ درصد جوانان شاغل در بنگاه‌ها جذب شدند».

اولویت دیگری که آقای روحانی برای صد روز نخست دولت بعدی خود تعیین کرده، تدوین لایحه «نهاد ملی حقوق شهروندی» و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی است. دولت حسن روحانی پاییز سال ۱۳۹۵ منشوری به نام حقوق شهروندی تدوین و منتشر کرد که که در بخش‌هایی از آن تفتیش در زندگی شهروندان، تبعیض مذهبی و قومیتی خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی توصیف شده و بر حقوق زنان و اقلیت‌ها تاکید می‌شود.

این منشور واکنش منفی برخی اصول‌گرایان را به دنبال داشت و از جمله محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، آن را خلاف قانون توصیف کرد.

«لحن برخی مسئولان قبل از ۱۳۹۲ لحن جنگ بود»

حسن روحانی همجنین در یکی از برنامه‌های تبلیغاتی خود که روز پنج‌شنبه از رادیو ایران پخش شد با دفاع از مذاکرات هسته‌ای که به توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی انجامید، گفت که لحن برخی مسئولان کشور در سال‌های قبل از ۱۳۹۲ لحن جنگ بود.

به گزارش وبسایت خبرآنلاین، آقای روحانی با اشاره به تحریم‌های گسترده علیه ایران پیش از توافق هسته‌ای اظهار داشت: «مردم احساس امنیت نمی‌کردند قطعنامه‌هایی بالای سر مردم بود که شرایط کشور را در مرز بحران قرار داده بود و مردم نسبت به روزهای بعدی خود اطمینان نداشتند».

وی سپس افزود: «لحن سخن برخی مسولان کشور در سال‌های قبل از ۹۲ لحن تقابل و گاهی جنگ بود. من از روز اول پیامم به دنیا این بود که با ملت ایران و کشور ایران با زبان تکریم حرف بزنید، با زبان تحقیر حرف نزنید، با زبان تضعیف ملت سخن نگویید».

حسن روحانی پیش از این عنوان کرده بود که با برجام سایه جنگ و تهدید از سر ملت ایران برداشته شد. این سخن اما همواره انتقاد طیف‌هایی از اصول‌گرایان را به دنبال داشته است. تازه‌ترین این موضع‌گیری‌ها نیز مربوط به فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران است که روز پنج‌شنبه در سایت روزنامه قانون بازتاب یافته است.

بر اساس گزارش این سایت، امیرعلی حاجی‌زاده گفته است، این بحث که برجام سایه جنگ را دور کرد، یک دروغ است و آن‌چه مانع جنگ شده، پیشرفت دفاعی ایران است.

وی اظهار داشت: «بعضاً مسولین ما می‌گویند اگر ایران با غرب توافق نکند ممکن است جنگ رخ دهد. قبل از برجام این را در گوش مسئولین می‌کردند. بعد از آن هم برخی مسئولین می‌گفتند برجام سایه جنگ را از سر ملت دور کرد. متأسفانه برخی در داخل ندانسته آن را تکرار می‌کنند. این دروغ است. این توهین است».

این فرمانده سپاه پاسداران در ادامه افزود: «اگر برجام استوار است خودش را حفظ کند. نمی‌خواهد جنگ را دور کند...ما منکر تعاملات سیاسی نیستیم اما آدرس غلط به مردم ندهیم. ما بعد از جنگ این همه تلاش کردیم و تسلیحات تولید کردیم و بعد بگویند سایه جنگ را برجام از سر ملت دور کرد. این حرف غلطی است».

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز بحث دور شدن جنگ از ایران به واسطه برجام را دروغ خوانده و عنوان کرده بود که آمریکا امروز هم بحث گزینه نظامی را پیش می‌کشد.

XS
SM
MD
LG