لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

لایحه شفاف‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخابات تسلیم مجلس شد


مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران
مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران

دولت حسن روحانی لایحه شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ایران را روز چهارشنبه، ۲۰ آبان با قید دو فوریت تسلیم مجلس شورای اسلامی کرد.

به گفته مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران، این لایحه هفته گذشته در دولت ایران به تصویب رسیده بود که اکنون به قید دو فوریت به مجلس ارسال شده و در جلسه آینده مجلس نیز اعلام وصول خواهد شد.

وی درباره این لایحه به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «هزینه تبلیغات نامزد‌ها و احزاب باید شفاف‌سازی شود که از چه منبعی و چه میزانی است، زیرا در فصل انتخابات، تبلیغات متفاوتی انجام می‌شود، برخی نامزد‌ها بسیار گسترده و بعضا اسراف‌آمیز تبلیغاتی را انجام می‌دهند و شبهاتی در ذهن مردم شکل می‌گیرد که این پول تبلیغات از کجا تأمین می‌شود.»

لایحه شفاف‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخابات را وزارت کشور ایران در فاصله فروردین تا مرداد ماه سال جاری آماده ساخت که پیامد ابهامات و بحث‌های دامنه‌داری است که به‌ویژه در چند انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی شکل گرفته بود.

روزنامه اصلاح‌طلب شرق در گزارش روز پنج‌شنبه خود به ماجرای سخنرانی جنجال‌برانگیز وزیر کشور دولت روحانی درباره ورود پول‌های آلوده به قاچاق به عرصه سیاست ایران اشاره می‌کند که باعث شده دولت به صرافت تدوین چنین لایحه‌ای بیفتد.

نامه اعترافی محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد، نیز درباره هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم از جیب فردی به نام جابر ابدالی، چنان‌چه شرق می‌نویسد، در تدوین این لایحه موثر بوده.

آقای انصاری در ادامه اظهارات خود به خبرنگار ایرنا می‌گوید:«این لایحه در صورتی که تصویب شود، امکان شفاف سازی میزان هزینه‌های انتخاباتی و منابع مالی نامزد‌ها را فراهم می‌کند و برای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هم این امکان به وجود می‌آید که بر هزینه‌های تبلیغاتی انتخاباتی احزاب و گروه‌ها نظارت کنند.»

وی در نهایت تاکید داشته که این لایحه در صورت تصویب «گامی به سمت شفاف‌سازی تبلیغات انتخاباتی» خواهد بود.

ایراد شورای نگهبان به صندوق‌های شفاف

در همین حال یک مقام وزارت کشور ایران از مخالفت شورای نگهبان با مقدار شفافیت صندوق‌های رای خبر داده است، امری که در تضاد با گزارش‌های پیشین در این باره است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علی باقری، مشاور ارشد وزیر کشور، روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: «ما یک نمونه از صندوق‌های رای را به شورای نگهبان داده‌ایم که کاملا شفاف است٬ اما شورای نگهبان مخالف این مقدار شفافیت است.»

به گفته وی، «استدلال شورای نگهبان این است که مطابق قانون رای باید مخفی باشد و این مقدار شفافیت سبب می‌شود اگر برگه رای تا نخورده باشد٬ رای نوشته شده مشخص شود٬ بر همین اساس باید از شفافیت صندوق‌های رای کاسته شود».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که سخنگوی شورای نگهبان اواخر مهر ماه از موافقت این نهاد با شکل ظاهری صندوق‌های رای خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG