لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

محمدعلی سپانلو، سراینده «منظومه تهران»، درگذشت


نزدیکان و خانواده محمدعلی سپانلو، شاعر و یکی از بنیان‌گذاران کانون نویسندگان ایران، خبر درگذشت او را در شامگاه دوشنبه، ۲۱ اردیببهشت اعلام کرده‌اند.

محمدعلی سپانلو از سه‌شنبه هفته گذشته به دلیل ناراحتی ریوی و تنفسی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود تا ظهر دوشنبه که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از مهدی اخوت، دوست و هم‌خانه آقای سپانلو گزارش داد که وی در وضعیت بیهوشی مصنوعی قرار دارد.

آقای اخوت همچنین گفته بود: «پزشکان اعلام کرده‌اند که باید منتظر بمانیم تا بلکه وضعیت حیاتی وی به حالت عادی بازگردد.»

اما شامگاه دوشنبه اسدالله امرایی، مترجم آثار ادبی و از دوستان محمدعلی سپانلو در صفحه فیسبوک خود، خبر درگذشت این شاعر را منتشر کرد، خبری که شهرزاد سپانلو، دختر آقای سپانلو نیز ساعتی بعد آن را در صفحه فیسبوک خود تایید کرد.

شهرزاد سپانلو که خود نیز خواننده و چهره‌ای هنرمند به شمار می‌آید، نوشت: «خداحافظ بابا جان، شاعر تهران. یک شاعر پیاده / همراه جویبارت / با یک پیام ساده / خوش باد روزگارت / نه این زمان غمگین.»

محمدعلی سپانلو، متولد ۱۳۱۹، سراینده کتاب‌های شعری همچون «خانم زمان»، «منظومه خاک» «ساعت امید» و «پاییز در بزرگراه» است. از این میان «خانم زمان» و «خاک» به همراه دو منظومه دیگر به نام‌های «پیاده‌روها» و «هیکل تاریک» مجموعه‌ای را با عنوان «منظومه تهران» تشکیل داده‌اند.

آقای سپانلو همچنین آثاری را از زبان فرانسه نیز به فارسی برگردانده از جمله منظومه «آناباز» سروده سن ژون پرس، «افسانه سیزیف» نوشته آلبر کامو و «کودکی یک رئیس» مجموعه داستان‌هایی از ژان پل سارتر. این تلاش‌ها برای نشان لژیون دونور را به ارمغان آورد که بالاترین نشان فرانسه است.

بازی در فیلم «آرامش در حضور دیگران» ساخته ناصر تقوایی نیز از جمله فعالیت‌های هنری اوست، فیلمی که بر اساس یکی از داستان‌های غلامحسین ساعدی پیش از انقلاب ایران ساخته شد.

XS
SM
MD
LG