لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

نامه‌نگاری اوباما با کنگره آمریکا در دفاع از توافق هسته‌ای


کاخ سفید در ادامه تلاش‌های خود برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای وین، نامه باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، به یکی از نمایندگان کنگره آمریکا را منتشر کرد که در آن بار دیگر از توافق با ایران دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نامه که تاریخ چهارشنبه، ۲۸ مرداد، را بر خود دارد خطاب به جرالد نادلر، چهره دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نوشته شده است و در آن آقای اوباما به تکرار مواضع خود در رابطه با توافق هسته‌ای وین می‌پردازد.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از این نامه تاکید می‌کند که در صورتی که ایران بخواهد اقدامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بکند، ایالات متحده از همه گزینه‌های ممکن برای بازداشتن ایران می‌تواند استفاده کند، از جمله گزینه نظامی.

توافق جامع اتمی وین میان شش قدرت جهانی و ایران انتقاد جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌های کنگره آمریکا از جمله سناتور چارلز شومر و سناتور باب منندز را به دنبال داشته است.

در این شرایط کاخ سفید تلاش می‌کند حمایت دیگر دموکرات‌های کنگره را جلب کند تا در صورتی که کنگره به توافق اتمی وین رای منفی بدهد، باراک اوباما قادر به وتوی این رای باشد.

یکی از مقامات کاخ سفید در همین ارتباط به خبرگزاری رویترز گفت: «رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم او به طور مرتب با اعضای کنگره از جمله جرالد نادلر رایزنی داشته‌اند تا اطمینان یابند که آنها به همه اطلاعات لازم برای قضاوت درباره این توافق دسترسی دارند.»

وی می‌افزاید که نامه آقای اوباما به آقای نادلر بار دیگر بر تعهدات دولت آمریکا نسبت به متحدان خود در منطقه و به ویژه اسرائیل تاکید می‌کند. بخشی از این نامه نیز عنوان می‌کند که واشینگتن همکاری‌های امنیتی خود را با اسرائیل افزایش خواهد داد.

باراک اوباما اکنون برای گذراندن تعطیلات در جزیره مارتاز وینیارد ایالت ماساچوست به سر می‌برد. او در هفته‌های اخیر بارها از توافق اتمی وین دفاع کرده و آن را راه‌حلی برای جلوگیری از وقوع جنگ نامیده است.

XS
SM
MD
LG