لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

اوباما: حلقه محاصره داعش در کوه سِنجار را شکستیم


باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد که شرایط آوارگان در کوه‌ سِنجار عراق به‌طور چشم‌گیری بهبود یافته است و نیازی به ارسال بیشتر کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه نیست.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که حملات هوایی آمریکا علیه شبه‌نظامیان داعش ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه، آقای اوباما روز پنج‌شنبه، ۲۳ مرداد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «شرایط در آن کوهستان [سنجار] بسیار بهبود یافته است و آمریکایی‌ها باید به خاطر این تلاش‌ها به خود افتخار کنند؛ به خاطر مهارتی که ارتش ما دارد و حرفه‌ای بودن آن و به خاطر سخاوت و بخشندگی مردممان توانستیم که حلقه محاصره داعش در کوه سنجار را بشکنیم».

وی افزود: «ما جان آدم‌های بی‌گناه بسیاری را نجات دادیم. به خاطر این اقدامات، گمان داریم که دیگر به عملیات اضافی برای خارج کردن مردم از کوهستان نیازی نیست و بعید است که لازم باشد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از طریق هوایی به این کوهستان را ادامه بدهیم».

با این حال رییس جمهوری ایالات متحده تاکید کرد که حملات هوایی آمریکا علیه افراط‌گرایان داعش ادامه خواهد یافت و شمار بیشتری از مشاوران نظامی این کشور برای مشاوره به نیروهای حکومت عراق و کردها عازم منطقه می‌شوند.

ساعاتی پیش از این اظهارات، جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز گفته بود که شرایط آوارگان ایزدی که در کوه‌های سنجار محصور مانده‌اند، بهتر از گذشته است.

به گفته آقای کربی، برآورد گروهی متشکل از حدود ۲۰ پرسنل نظامی آمریکا نشان می‌دهد شمار کسانی که همچنان محصور مانده‌اند، کمتر از حد انتظار است و این مسئله به خاطر موفقیت‌آمیز بودن عملیات‌های کمک‌رسانی از طریق هوا، ادامه حملات هوایی علیه نیروهای داعش، تلاش نیروهای کرد و توانایی ایزدی‌ها برای خروخ از منطقه از طریق کوهستان بوده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه اظهارات ند کول، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد را بازتاب داده است که او نیز تاکید می‌کند بحران انسانی در منطقه سِنجار کاهش یافته است.

آقای کول اظهار داشت: «می‌توانیم به طور قطعی اعلام کنیم که تعداد کسانی که از این منطقه عبور می‌کنند در مقایسه با هزاران نفری که هر روز می‌دیدیم، کاهش یافته است».

یک افسر امنیتی کرد نیز در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «اساسا ماجرا به پایان رسیده است. ما منتظر آخرین گروه از مردم هستیم که از منطقه عبور کنند و بعد ایالات متحده بمباران اطراف کوه سِنجار را شروع می‌کند».

گزارش‌های پیشین حکایت از آن داشت که حدود ۴۰ هزار نفر از ترس هجوم نیروهای داعش به سنجار گریخته‌اند، جایی که ذخایر آب و غذای‌شان به سرعت رو به اتمام می‌رود.

اکثر این آوارگان، ایزدی‌هایی بودند که داعش آنها را تهدید کرده بود در صورت عدم تغییر آیین خود با مجازات مرگ روبه‌رو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG