لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

روسیه از طریق بانک‌های اروپایی «۲۱ میلیارد دلار» پولشویی کرده است


گروه گزارشگرانی که سال ۲۰۱۴ یک طرح غیرقانونی برای خروج مقادیر هنگفتی پول از روسیه را افشا کرده بودند، می‌گویند دست به انتشار اطلاعاتی زده‌اند که حاوی جزییات بیشتری از ماجراست و از جمله نشان می‌دهد که طبق این طرح چگونه ۲۱ میلیارد دلار از طریق بانک‌های بزرگ جابه‌جا شده است.

این گروه که نام "پروژه گزارش فساد و جرایم سازمان‌یافته" را برای خود برگزیده روز دوشنبه ۳۰ اسفند در وبسایت خود عنوان کرد که گزارشگران آن به همراه نویسندگان روزنامه روسی نوایا گازتا در مسکو مدارک بانکی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد این مبالغ هنگفت از طریق ۱۱۲ حساب بانکی در اروپای شرقی به سراسر جهان منتقل شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه یادشده همچنین عنوان کرده که نهادهای مسئول در کشورهای مولداوی، لاتویا، بریتانیا و روسیه در حال تحقیق درباره این پولشویی هستند اما هنوز نتوانسته‌اند عاملان آن را به محکمه عدالت بکشانند و پولی را که از بین رفته است، اعاده کنند.

"پروژه گزارش فساد و جرایم سازمان‌یافته" در ادامه گزارش خود مدعی شده که طراحان این نقشه یک هسته اصلی متشکل از ۲۱ کمپانی را در بریتانیا، قبرس و نیوزلند تشکیل داده‌اند که صاحبانشان ناشناس هستند و از کمپانی‌های مختلف روسی نیز برای خارج کردن پول‌ها از روسیه استفاده کرده‌اند.

به گفته این گروه، کمپانی‌های مورد اشاره در فاصله‌ سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴چیزی بالغ بر ۲۶ هزار مورد پرداختی از طریق حساب‌های مختلف داشته‌اند و این پول‌ها به ۹۶ کشور جهان منتقل شده که در این بین از برخی بزرگ‌ترین بانک‌های جهان نیز استفاده شده است از جمله اچ‌اس‌بی‌سی، بانک آمریکا و بانک چین.

در این گزارش آمده که پول‌های به تاراج‌رفته در نهایت به برخی از شرکت‌های بزرگ جهان ختم شده است از جمله سامسونگ و اریکسون اگرچه این شرکت‌ها تاکید داشته‌اند که هیچ کار خلافی انجام نداده‌اند و خیلی از مشتریان روسی خود از شیوه‌های تجاری مشابهی استفاده می‌کنند.

این میان بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد درباره این ادعا دست به تحقیق خواهد زد تا ثابت شود چگونه در جریان این پولشویی از بانک‌های مستقر در بریتانیا استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG