لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

هشدار عربستان: با رفتارهای سیاسی در مراسم حج برخورد می‌کنیم


محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی
محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی

عربستان سعودی به زائرانی که مراسم حج امسال را در مکه به جا می‌آورند، هشدار داد که از هر گونه رفتاری که با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد، خودداری کنند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۲۸ شهریور، اظهارات هشدارآمیز محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی، را به نقل از رسانه‌های دولتی این کشور منتشر کرده است که تاکید می‌کند، حکومت عربستان اجازه نمی‌دهد مراسم حج با مسائل سیاسی گره بخورد.

محمد بن نایف اظهار داشت: «نیروهای امنیتی آماده برخورد با هرگونه رفتار غیرمسئولانه‌ای هستند که می‌تواند خلوص مراسم حج را آلوده کند و زندگی مهمانان خدا را به مخاطره بیندازد.»

این گزارش به رخدادهای تروریستی اخیر در عربستان سعودی اشاره دارد و عنوان می‌کند که سه عملیات انتحاری هم‌فکران گروه «حکومت اسلامی» که امسال در مساجد عربستان به وقوع پیوست، ثابت می‌کند که حتی اماکن عبادتی مسلمانان هم در خطر بمب‌گذاری قرار دارند.

در عین حال عربستان سعودی درگیر جنگ داخلی یمن نیز شده و رهبری ائتلاف کشورهای عربی علیه شورشیان شیعی حوثی را بر عهده گرفته است که همین مسئله مقامات این کشور را نگران واکنش مخالفان این جنگ در مراسم حج امسال می‌کند.

رویترز می‌نویسد که زائرانی از کشورهای مختلف در مسجد بزرگ مکه گرد آمده‌اند امیدوارند که مراسم حج فرصتی برای مسلمانان فراهم بیاورد که از جنگ دست بکشند.

علی سعید، زائری که با فرار از مهلکه جنگ داخلی سوریه از طریق اردن به عربستان سعودی آمده دعا می‌کند که رهبران رقیب «سر عقل بیایند و ریختن خون بی‌گناهان را بس کنند».

وی می‌گوید: «آیا هیچ وقت تمام می‌شود؟ خدا می‌داند. امیدوارم همه رهبرانمان بتوانند به مکه بیایید با همان ایمان و اعتقادی که همه مردم دارند.»

مراسم حج در سال‌های گذشته با حضور حدود سه میلیون زائر برگزار شده است. ریاض اما امسال با وضع قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای صدور ویزا تصمیم به کاهش شمار زائران گرفته است. امسال تا این لحظه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به عربستان آمده‌اند.

در این میان مسجد بزرگ مکه روز جمعه، ۲۰ شهریور، صحنه سقوط دستگاه جرثقیل بود که به مرگ ۱۰۷ زائر از جمله ۱۱ ایرانی انجامید.

XS
SM
MD
LG