لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

رئیس جمهور کره جنوبی با رای پارلمان برکنار شد


پارک گئون-های، رئیس جمهور کره جنوبی
پارک گئون-های، رئیس جمهور کره جنوبی

پارلمان کره جنوبی سرانجام روز جمعه، ۱۹ آذرماه، به استیضاح پارک گئون-های، رئیس جمهور این کشور، رای داد تا ریاست موقت دولت کره جنوبی به نخست وزیر این کشور واگذار شود.

پارک گئون-های متهم است که با دو تن از دوستان و دستیاران پیشین خود تبانی کرده به شرکت‌های بزرگ فشار بیاورند به دو موسسه تحت نظارت آنها کمک مالی کنند.

طرح این اتهامات در هفته‌های اخیر به اعتراضات گسترد‌ه‌ای در سئول، پایتخت کره جنوبی، منجر شده است تا در نهایت با رای ۲۳۴ نماینده پارلمان کره جنوبی در برابر ۵۶ رای مخالف، خانم پارک گئون-های از قدرت کنار گذاشته شود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اکنون دادگاه قانون اساسی کره جنوبی متشکل از ۹ قاضی باید تصمیم نهایی را درباره برکناری یا ابقای پارک گئون-هایه بگیرد.

دادگاه قانون اساسی برای این امر تا ۱۸۰ روز وقت دارد.

با رای پارلمان کره جنوبی به استیضاح رئیس جمهور این کشور، وظایف رئیس جمهور بلافاصله به نخست وزیر واگذار می‌شود.

پارک گئون-های، نخستین رئیس جمهور زن کره جنوبی، اگرچه با حضور در برابر دوربین تلویزیون ملی این کشور از مردم عذرخواهی کرده، اما تاکنون تاکید داشته که در این پرونده گناهی متوجه او نیست.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری وی به صورت عادی زمستان سال آینده پایان می‌یافت، اما در هفته‌های اخیر فشار زیادی برای استعفای رئیس جمهور کره جنوبی وجود داشت.

XS
SM
MD
LG