لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

فرد مظنون به قتل ۹ نفر در کليسای چارلستون دستگير شد


ديلن استورم روف متهم به قتل ۶ زن و ۳ مرد نمازگزار است
ديلن استورم روف متهم به قتل ۶ زن و ۳ مرد نمازگزار است

پليس آمریکا يک مرد جوان سفيد پوست را در رابطه با قتل ۹ نفر از جمله کشيش يک کليسای قديمی سياهپوستان واقع در مرکز شهر چارلستون، روز پنج‌شنبه، ۲۸ خرداد بازداشت کرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول رييس پليس شهر چارلستون می‌نويسد اين مرد ۲۱ ساله به نام ديلن استورم روف قبل از کشتن ۶ زن و ۳ مرد نمازگزار حدود يک ساعت در اين کليسا بوده است. او هنگام بازداشت هيچ مقاومتی نکرد.

لرتا لينچ دادستان کل آمريکا درباره این رخداد گفت: «اقداماتی نظير اين در کشور ما و در هيچ جامعه متمدنی جايی ندارد.»

او افزود که وزارت دادگستری آمريکا پرونده‌ای در مورد جنايت مرتبط با نفرت نژادی در اين مورد به جريان انداخته است.

از گزارش‌‌ها چنین برمی‌آید که يکی از دوستان دوران کودکی فرد متهم پس از ديدن تصاوير وی که توسط دوربين‌های حفاظتی ضبط شده و از طريق تلويزيون پخش شده بود او را شناسايی کرده و به پليس فدرال آمريکا خبر داده است.


مادر دوست قديمی فرد متهم می گويد: «ديلن نوجوان خيلی آرام و خوش برخوردی بود و من واقعا نمی‌فهمم که در ذهن او چه می‌گذشت که چنين عملی را مرتکب شد.»

ديلن استورم روف در گذشته به خاطر دو جرم مربوط به مواد مخدر و ورود بی اجازه به املاک مردم محکوم و مدتی زندانی شده بود.

او روی پلاک اتومبيل خود پرچم کنفدراسيون، سمبل ايالت‌های جنوبی در جنگ داخلی آمريکا، را نصب کرده بود و در عکس صفحه فيسبوکش می‌توان ديد که پرچم دو رژيم نژادپرست شکست خورده در آفريقا يعنی رودزيا و رژيم آپارتايد آفريقای جنوبی را به لباس خود دوخته است.

آسوشيتدپرس می‌نویسد اين حمله مسلحانه خاطره دردناک حملات مشابه را در دهه‌های گذشته زنده کرده است. در دهه ۶۰ ميلادی که از برخی از کليساهای مخصوص سياهپوستان برای سازماندهی جنبش حقوق مدنی استفاده می شد، در بسياری از آنها بمب گذاری شد و در دهه ۹۰ نيز تعدادی از آنها در ايالت‌های جنوبی به آتش کشيده شد و به برخی ديگر تيراندازی می شد.

کليسايی که نمازگزاران آن توسط اين مرد سفيد پوست مورد حمله قرار گرفتند، در سال ۱۸۱۶ تاسيس شد و تاريخ تلخی دارد. بنيانگذار آن پس از تلاش برای سازماندهی شورش بردگان سياهپوست در سال ۱۸۲۲ به دار آويخته شد و ملاکان سفيدپوست کليسا را سوزاندند. تا زمان جنگ داخلی آمريکا پيروان اين کليسا به طور پنهانی دور هم جمع شده و مراسم دعا را برگزار می‌کردند.

عضو دموکرات مجلس نمايندگان از اين ايالت که تيراندازی چهارشنبه شب در آن روی داد گفت: «اين تيراندازی هشداری است که نشان می‌دهد در جامعه ما يک مشکل جدی وجود دارد. در کشور ما مشکل نژادی وجود ندارد، مشکل اسلحه است و در اين مورد بايد اقدام عاجل انجام دهيم.»

شهردار شهر چارلستون نيز اين تيراندازی را «عملی انزجار آميز توسط فردی پر از کينه و با ذهنی منحرف» توصيف کرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می‌کند که دو ماه قبل از اين تيراندازی يک مرد سياهپوست غيرمسلح به نام والتر اسکات به ضرب گلوله يک مامور پليس سفيدپوست در محلات شمال شهر چارلستون کشته شد. اين حادثه باعث تظاهرات اعتراضی گسترده و تشديد تنش های نژادی در اين شهر شد.

اين مامور پليس به جرم قتل بازداشت شده و قانونگذاران ايالتی با تصويب سريع قانونی تمام ماموران پليس را موظف کردند که دوربين متصل به اونيفورم با خود حمل کنند.

کريستوفر کاسون يکی از فعالان مدنی در شهر چارلستون می‌گويد که به اعتقاد او انگيزه اين تيراندازی خونبار نفرت نژادی بوده است. او می‌گويد که حتی قبل از تيراندازی مامور پليس به سوی يک مرد سياهپوست که دو ماه پيش اتفاق افتاد، او و گروه ديگری از فعالان مدنی با هدف کاستن از تنش‌های نژادی در سطح منطقه با فرماندهان پليس و مقامات محلی ديدار کرده بودند.

XS
SM
MD
LG