لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

روسیه: آمریکا نقض آتش‌بس توسط اپوزیسیون سوریه را لاپوشانی می‌کند


منطقه دوما در حومه دمشق؛ عکس مربوط به حملات هوایی ارتش سوریه به شورشیان این کشور قبل از آتش‌بس اخیر است
منطقه دوما در حومه دمشق؛ عکس مربوط به حملات هوایی ارتش سوریه به شورشیان این کشور قبل از آتش‌بس اخیر است

مسکو با اشاره به موارد نقض آتش‌بس در سوریه، ایالات متحده را به لاپوشانی اقدامات اپوزیسیون سوریه در این باره متهم کرد.

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، تنها در روز پنج‌شنبه، ۲۵ شهریور، ۴۵ مورد نقض آتش‌بس در سوریه رخ داده که عامل آن گروه‌های مسلح مخالف حکومت سوریه بوده است.

از سویی وزارت خارجه روسیه نیز در همین روز عنوان کرد که نیروهای اپوزیسیون سوریه همچنان به گلوله‌باران مناطق تحت تصرف حکومت بشار اسد اقدام می‌کنند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در حالی که اپوزیسیون میانه‌رو تحت رهبری آمریکا دفعات گلوله‌باران محله‌های مسکونی را افزایش داده‌اند، ارتش سوریه تنها نظاره‌گر این ماجراست.»

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، این بیانیه سپس می‌گوید که واشینگتن با «لفاظی‌های» خود می‌خواهد که «عدم تعهد» این کشور به توافقات را لاپوشانی کند.

در مقابل واشینگتن دو طرف توافق آتش‌بس سوریه را مسئول موارد نقض آتش‌بس در این کشور دانسته و بر ادامه فشارهای بین‌المللی بر گروه‌های درگیر جنگ در سوریه برای ادامه آتش‌بس تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در این باره گفت: «ما گزارش‌هایی از اقدامات دو طرف در نقض آتش‌بس دریافت می‌کنیم از جمله حکومت سوریه.»

او ادامه داد: «اما با این حال همچنان اعتقاد داریم که آتش‌بس در مجموع بیشتر رعایت شده است، اگرچه نه کاملا. ما انتظار این را داشتیم که آغاز این جریان با دشواری‌هایی همراه باشد، اما در مجموع ارزش آن را دارد که ادامه پیدا کند.»

آتش‌بس اخیر در سوریه از روز دوشنبه، ۲۲ شهریور، به ابتکار واشینگتن و مسکو آغاز شده و با استقبال برخی کشورها نظیر ایران همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG