لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

مخالفان اسد با طرح روسیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه مخالفت کردند


نمایندگان اپوزیسیون سوریه در مذاکرات صلح آستانه
نمایندگان اپوزیسیون سوریه در مذاکرات صلح آستانه

مخالفان مسلح حکومت بشار اسد طرح روسیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه را رد کردند و آن را تهدیدی علیه تمامیت ارضی کشور خود خواندند. مخالفان همچنین تاکید دارند که مخالف تعیین ایران به عنوان کشور ضامن و ناظر بر آتش‌بس هستند.

ترکیه که از شورشیان سوری حمایت می‌کند و ایران که حامی حکومت اسد است، روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت با امضای توافق‌نامه‌ای حمایت خود را از طرح روسیه برای کاهش شدت جنگ در سوریه و ایجاد مناطق امن در این کشور اعلام کردند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که این اتفاق اما انتقاد شدید اسامه ابوزید، نماینده اپوزیسیون سوریه در مذاکرات صلح شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، را به دنبال داشت که گفته است آنها مخالف تقسیم سوریه هستند.

آقای ابوزید اظهار داشت: «ما می‌خواهیم که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود... درباره این توافق می‌توان گفت که ما جزو امضاکنندگان آن نیستیم و صد البته تا زمانی هم که ایران به عنوان یکی از کشورهای ضامن [آتش‌بس] مطرح است، هیچ وقت از آن حمایت نخواهیم کرد».

وی سپس با اشاره به توافق آتش‌بس که روسیه دسامبر پارسال آن را اعلام کرد، افزود: «ما همین الان هم یک توافق‌نامه داریم. چرا همین را نمی‌شود اجرا کرد؟ یک توافق‌نامه داریم که پنج ماه پیش امضا شده. چرا تا الان اجرا نشده است؟ چرا حالا بحث مناطق امن را پیش می‌کشیم؟»

اسامه ابوزید در نهایت روسیه را مسئول عدم اجرای توافق‌نامه‌ها دانسته و گفته است: «روسیه نمی‌تواند یا نمی‌خواهد که وعده‌های خود را اجرا کند و مشکل اساسی این است».

رویترز می‌نویسد که بسیاری از نمایندگان اپوزیسیون سوریه در اعتراض به طرح مسئله مناطق امن جلسه مذاکرات را ترک کردند و همین باعث ایجاد وقفه در امضای توافق‌نامه شد.

پیش از این در گزارش‌ها آمده بود که مناطق امن در چهار بخش سوریه که تحت کنترل مخالفان دولت قرار دارد، ایجاد خواهد شد و هدف از آن گسترش آتش‌بس به دیگر مناطق سوریه است. طبق این طرح نیروهای خارجی بر آتش‌بس نظارت خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG