لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

رویترز: دسترسی آژانس به یک مرکز تولید سانتریفیوژ در ایران


خبرگزاری رویترز می‌نویسد، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانسته‌اند به یکی از پایگاه‌های تحقیقاتی و تولید سانتریفیوژ در ایران دست پیدا کنند و از آن بازدید به عمل آورند.

گزارش این خبرگزاری روز شنبه، ۱۵ شهریور منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود رویترز به گزارشی که آژانس در اختیار اعضای خود قرار داده، دست یافته است.

به گفته این خبرگزاری، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۸ شهریور از یک مرکز تحقیق و تولید سانتریفیوژ ایران بازدید کرده‌اند، اما مشخص نیست که این مرکز کجا بوده است.

با این حال رویترز می‌نویسد که چنین اتفاقی می‌تواند کمک بزرگی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد تا دریابد ایران تا چه حد در مسیر تولید سانتریوفیوژهای مدرن‌تر پیش رفته است.

پیش از این رویترز نوشته بود که گزارش‌های محرمانه آژانس نشان می‌دهد ایران همکاری چندانی با این آژانس نداشته و از این رو برنامه بازرسان این سازمان برای تحقیق درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیشرفت اندکی داشته است.

گزارش جدید آژانس نیز که روز جمعه، ۱۴ شهریور منتشر شد بر این امر صحه می‌گذارد و عنوان می‌کند که ایران در موعد مقرر نتوانسته به پاره‌ای پرسش‌ها پاسخ دهد از جمله پرسش‌ها درباره استفاده از مبدل‌های با قدرت انفجاری بالا که برای انفجارهای هسته‌ای از آن استفاده می‌شود.

به گفته رویترز، غرب با دقت تلاش‌های ایران برای جایگزینی سانتریفیوژهای نسل اول را که هم‌اکنون در مراکز نطنز و فردو از آنها استفاده می‌شود، زیر نظر دارد.

در عین حال این خبرگزاری به نقل از «اولی هینونن»، بازرس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌نویسد که بازدید از مراکز تحقیق و تولید سانتریفیوژ در ایران اهمیت به‌سزایی دارد و از این طریق می‌توان دورنمای کاملی از برنامه اتمی ایران داشت.

به گفته وی، ایران چندین مرکز تحقیق و تولید سانتریفیوژ در مناطق مختلفی دارد و این‌ها علاوه بر مراکزی است که در پایگاه نطنز یا در تهران سراغ داریم.

رویترز عنوان می‌کند که مشخص نیست آخرین بار چه زمانی آژانس توانست از یک مرکز تحقیق و تولید سانتریفیوژ در ایران بازدید کند، اما اساسا بازدید از چنین مراکزی امری نادر است، چنان‌چه یک بار در سال ۲۰۱۱ رخ داد و یک بار نیز در سال ۲۰۰۸.

XS
SM
MD
LG