لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

ستارگان فوتبال زنان آمریکا: دستمزد ما در مقایسه با مردان ناعادلانه است


کارلی لوید (سمت چپ) و هوپ سولو، ستارگان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا
کارلی لوید (سمت چپ) و هوپ سولو، ستارگان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا

تبعیض در پرداخت دستمزدها و پاداش‌ها، موضوعی است که باعث شکایت جمعی از ستارگان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا از فدراسیون فوتبال این کشور شده.

آنها به عنوان فاتح جام جهانی، افتخارات خود را با مردان فوتبالیست کشورشان غیرقابل مقایسه می‌دانند. چهار طلای المپیک از پنج دوره اخیر، بیانگر کیفیت عالی این تیم در دنیاست.

تیم ملی فوتبال زنان آمریکا با نتایج درخشانی که رقم زده، توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را نیز با خود همراه کرده و به همین خاطر، بهانه «اقبال افکار عمومی» که همواره در بحث تفاوت دستمزد زنان و مردان فوتبالیست مطرح می‌شود، دست‌کم درباره تیم زنان آمریکا صدق نمی‌کند.

در فينال جام جهانی ۲۰۱۵ آمريکا با نتيجه ۵ بر ۲ ژاپن را شکست داد. فضايی که پيش از اين مسابقه ايجاد شده بود، در تمام ادوار جام جهانی زنان بی‌سابقه بود و به وضوح نشان داد که فوتبال زنان با شتابی چشمگير، رو به توسعه است. جذابيت‌ها، هيجان و حساسيت مسابقات، به مراتب بيش از دوره‌های قبلی بود.

همزمانی موفقيت فوتبال زنان آمريکا با جشن چهارم جولای و سالگرد استقلال این کشور، بيانگر عزم ملی برای فتح جام بود. هشتگ "يک ملت، يک تيم" در تيراژی چشمگیر باز نشر می‌شد که برای فوتبال زنان، نظير قبلی نداشت. جمعيتی پرشمار هم در تمرینات این تیم حضور می‌يافتند.

حالا صفحه اینستاگرام آلکس مورگان را بیش از سه میلیون نفر تعقيب می‌کنند، در حالی که تعقیب کنندگان آلتیدوره ستاره تیم ملی مردان آمریکا به ۲۰۰ هزار نفر هم نرسیده!

کلینت دمپسی با ۱۲۲ بازی ملی و سال‌ها بازی در لیگ برتر انگلستان، تعداد هوادارانش در اینستاگرام کمتر از هوپ سولو سنگربان تیم ملی زنان است.

در جریان جام جهانی زنان حتی ناو هواپيمابر روزولت هم تصويری نمادين از حمايت خود را بر روی عرشه ثبت کرد.

فدراسيون فوتبال آمريکا در اقدامی مشابه، عکس هوپ سولو دروازه‌بانی را که تا فينال فقط يک گل خورده بود روی اسکناس يک دلاری گذاشت. کارلی لويد شماره ۱۰ هم روی اسکناس ۱۰ دلاری!

اما حالا این شکایت نشان می‌دهد که از نظر هوپ سولو و کارلی لوید، تصویر نمادین دلار کافی نیست و فدراسیون در توزیع آن هم باید تغییر رویه بدهد.

ستاره‌ها با یکدیگر همراه شده‌اند. می‌گویند سال‌ها تحمل کرده‌اند و فقط جام گرفته‌اند. در حالی که دستمزد بازی در تیم ملی مردان آمریکا بیش از پاداشی است که برای فتح جام جهانی به آنها پرداخت شده.

دستکش طلايی در جام جهانی به هوپ سولو رسيد که ۵۴۰ دقيقه دروازه خود را بسته نگه داشت. کاپیتان کارلی لوید هم توپ طلای آدیداس را برد و در تماس تلفنی با تمجید باراک اوباما مواجه شد.

اوباما از بازيکنان اين تيم دعوت کرد تا در کاخ سفيد حضور پيدا کنند. او در حساب کاربری توييتر خود نوشت: «عجب بردی برای آمريکا! بازی عالی. کارلی لويد، کشورت به همه شما افتخار می‌کند. زود با جام قهرمانی به کاخ سفيد بياييد.»

ميشله اوباما، بانوی اول ايالات متحده، نوشت: «آمريکا، آمريکا، آمريکا! ما همه به شما افتخار می‌کنيم.»

جو بايدن هم از حس غرور نوشت و تاکيد بر اينکه «جام به آمريکا برمی‌گردد» اشاره او به سوابق قهرمانی آمريکا بود و وقفه کوتاهی که در دوره قبلی پدید آمد.

اين تيم پيش از جام هفتم هم با دو قهرمانی، يک نايب قهرمانی و سه عنوان سومی، پيشتاز فوتبال زنان در جهان بود و حالا جام سوم را نيز کسب کرده.

کوبی برايانت ستاره بسکتبال، آليسون فليکس در دووميدانی و حتی سرينا ويليامز که همزمان مشغول بازی در ویمبلدون بود، فقط تعدادی از ستاره‌های سرشناسی بودند که به اين قهرمانی واکنش نشان دادند.

با این اوصاف، دختران فوتبالیست آمریکا دیگر چکار باید کنند و کدام تورنمنت را ببرند که مستحق برابری با تیم ملی فوتبال مردان کشورشان باشند؟

وکیل آنها نیز می‌گوید در این پرونده از بزرگ‌ترین تبعیضی سخن خواهد گفت که تاکنون علیه ورزشکاران زن اعمال شده است. گرچه احتمالاً فدراسیون نیز برای تمام این سوالات، پاسخی خواهد داشت. تا رای دادگاه چه باشد!

شکایت‌نامه به امضای پنج بازیکن تراز اول تیم ملی زنان آمریکا رسیده است. آنها خود را نمایندگان سایر بازیکنان می‌دانند. این شکواییه به "کمیسیون فرصت‌های برابر شغلی" ارائه شده است.

پیشتر در رقابت‌های تنیس نیز بحث مشابهی پدید آمده بود. نوواک جوکوویچ دستمزد یکسان به زنان و مردان را ناعادلانه دانسته بود اما پس از شدت گرفتن اعتراضات، از اظهارات خود عذرخواهی کرد.

سرینا ویلیامز، بانوی شماره یک تنیس جهان، در واکنش به دیدگاه جوکوویچ گفته بود او چون فرزندش پسر است این حرف‌ها را به زبان آورده. آیا اگر او بعداً صاحب فرزند دختر شود، به او خواهد گفت که حق کمتری نسبت به برادرت داری، چون او یک مرد است؟

XS
SM
MD
LG