لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تعلیق احکام اعدام شد


از ۱۹۲ عضو حاضر در نشست روز سه شنبه مجمع عمومی، ۱۰۴ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند.
از ۱۹۲ عضو حاضر در نشست روز سه شنبه مجمع عمومی، ۱۰۴ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه قطعنامه ای تصویب کرد که در آن از کشورهای جهان خواسته شده است احکام فعلی مجازات مرگ را به حال تعلیق درآورند.


این قطعنامه غیر الزام آور که از سوی ۱۰۴ کشور جهان مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفت با رای منفی ایران و آمریکا به آن روبرو شد.


حذف کامل مجازات اعدام همواره مورد درخواست کشورهای مخالف اعدام و با انتقاد و مخالفت کشورهایی نظیر آمریکا، ایران و چین همراه بوده است که بیشترین آمار اعدام را در جهان به خود اختصاص داده اند.


از ۱۹۲ عضو حاضر در نشست روز سه شنبه مجمع عمومی، ۱۰۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت، ۵۴ کشور رای منفی و ۲۹ کشور نیز رای ممتنع دادند.


بر اساس گزارش سازمان ایتالیایی «به قابیل دست نزنید»، سال گذشته شمار بیشتری از انسانها در جهان اعدام شدند. این سازمان می گوید: در سال ۲۰۰۶ تعداد پنج هزار و ۶۲۸ نفر در جهان اعدام شدند. از این تعداد، چین با تعداد پنج هزار اعدام در مقام اول، و ایران با ۲۱۵ مورد اعدام در جایگاه دوم قرار دارد.


حذف کامل مجازات اعدام همواره مورد درخواست کشورهای مخالف اعدام و با انتقاد و مخالفت کشورهایی نظیر آمریکا، ایران و چین همراه بوده است که بیشترین آمار اعدام را در جهان به خود اختصاص داده اند.

ایالات متحده، در جبهه مخالف متحدان اروپایی خود، و در کنار کشورهایی مانند چین و ایران و سوریه به این قطعنامه رای منفی داد.
این قطعنامه الزام آور نیست اما دیدگاه های جهانی را بازتاب می دهد.


در قطعنامه مصوب روز سه شنبه اجرای مجازات اعدام «تخریب کرامت انسانی» خوانده شده و در مقابل، تعلیق احکام اعدام به مثابه «همکاری در ارتقاء و توسعه حقوق بشر» دانسته شده است.


پیش از این، تلاش های مجمع عمومی برای تصویب تعلیق مجازات اعدام دو بار (در سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۹) به شکست انجامیده بود. اما بر اساس گزارش های عفو بین الملل، از همان سال ها شمار کشورهایی که اجرای مجازات اعدام را، در قوانین یا در عمل، به حال تعلیق درآورده اند افزایش یافته است.


بان کی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل، ضمن استقبال از تصویب قطعنامه روز سه شنبه، آن را «گام برجسته جامعه بین الملل» توصیف کرد.


آقای کی ‌مون گفت: «از حمایتی که بسیاری از کشورهای مختلف جهان از این طرح کردند احساس دلگرمی می کنم. دیگر گرایش به سوی حذف کامل مجازات مرگ بدیهی به نظر می رسد.»


قبل و بعد از تصویب قطعنامه روز سه شنبه، بحث هایی داغ در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی جریان داشت.


کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ۶۰ کشور دیگر از این قطعنامه پشتیبانی می کردند. رهبری کارزار موافقان قطعنامه با ایتالیا بود.


ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا، قطعنامه را «گامی مهم» در حذف کامل مجازات مرگ دانست و به خبرنگاران گفت: «این کارزار باید تداوم یابد. ما از یکایک کشورهای عضو می خواهیم که این قطعنامه را به اجرا درآورند.»


اما به گفته نماینده چین، قطعنامه «تحت فشار به تصویب رسید» و میزان آراء نشان از سطح عدم توافق کشورها در جامعه جهانی دارد.


نماینده چین همچنین گفت که موضوع بر سر حقوق بشر نیست بلکه سخن از مسئله ای قضایی است و هر کشور، بدون مداخله دیگران، خود، باید تصمیم بگیرد.


بسیاری از کشورهای مسلمان، از جمله مصر، مالزی، بنگلادش و سوریه، نیز به موضوع عدم مداخله اشاره می کردند و می گفتند سازمان ملل نباید در حاکمیت کشورها مداخله کند.


XS
SM
MD
LG