لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

آمريکا: رويارويی بعدی برای ايران پيامد خواهد داشت


واشنگتن می گوید روز یک شنبه ۵ قایق تندرو، که متعلق به سپاه پاسداران بوده اند، به ناوچه های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کردند
واشنگتن می گوید روز یک شنبه ۵ قایق تندرو، که متعلق به سپاه پاسداران بوده اند، به ناوچه های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کردند

یک مقام بلندپایه آمریکایی روز چهارشنبه به ايران هشدار داد: در صورت هرگونه «اقدام تحريک آميز جديد» قايق های اين کشور برای رويارويی با ناو های آمريکايی در خليج فارس، بايد عواقب و «پيامدهای» این اقدام را متحمل شود.


واشنگتن می گوید روز یک شنبه ۵ قایق تندرو، که متعلق به سپاه پاسداران بوده اند، به ناوچه های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کردند.


استفان هدلی، مشاور امنیت ملی جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، با اشاره به این رويداد گفت:« ايرانی ها دست به یک اقدام تحريک آميز جدی زدند. اين اقدام تا آستانه برخورد ميان نيروهای ما و آنها پيش رفت».


آقای هدلی افزود:«آنها (ايرانی ها) بهتر است در اينباره خيلی مواظب باشند، چرا که اگر يک بار ديگر چنین اتفاقی رخ دهد، آنها باید عواقب آن را تحمل کنند».


فرانسه اقدام ایران را در تنگه هرمز «تحریک آمیز» خواند


در همین حال، برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه نیز گفت که رفتار ایران در آبراهه حساس هرمز بسیار «خطرناک» بوده است و به جمهوری اسلامی هشدار داد در آینده دست به چنین اقدامات «تحریک آمیز»ی نزند.


به گزارش رویترز وزیر خارجه فرانسه، که روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری سخن می گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره حادثه تنگه هرمز گفت: «من این رفتار ایران را رفتاری بسیار خطرناک توصیف می کنم و از آنها می خواهم که مراقب باشند.»


پنتاگون روز سه شنبه تصاویر ويدئويی و نواری صوتی را منتشر کرد، که ظاهرا نشان می دهد قايق های ايرانی به کشتی های آمريکايی نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کرده اند. این در حالی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران فيلم ويدئويی را که پنتاگون در مورد حادثه تنگه هرمز منتشر کرده است، «جعلی» و «ساختگی» خواند


برنار کوشنر گفت که به باور او، وقتی چند قایق کوچک تلاش می کنند مزاحمتی برای ناوچه ای بزرگ پدید آورند کاری «بسیار خطرناک» را مرتکب شده اند.


وزیر خارجه فرانسه همچنین افزود: «در چنین زمانی و در چنین منطقه ای، یعنی تنگه هرمز، هر عمل تحریک آمیزی خواه تهاجمی باشد خواه تدافعی، بشدت مخاطره آمیز محسوب می شود.»


آقای کوشنر در پایان هر دو طرف را به «خویشتنداری» و «میانه روی» دعوت کرد.


سال گذشته سخنان وزیر خارجه فرانسه، که گفته بود ممکن است جهان در برابر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به جنگ روی آورد، توفانی سیاسی به پا کرد. البته او بعدتر گفت که تمام کوشش خود را به کار خواهد بست تا جلو وقوع جنگ را بگیرد.


اما ماه گذشته نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، گفت که خطر درگیری نظامی بین جمهوری اسلامی و اسراییل بیش از درگیری با آمریکا محتمل است.


XS
SM
MD
LG