لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

تلاش ترکيه برای از سرگيری صدور گاز ايران


افت فشار و سرما موجب قطع گاز در بسياری از شهرهای ايران نيز شده است.
افت فشار و سرما موجب قطع گاز در بسياری از شهرهای ايران نيز شده است.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز سه شنبه اعلام کرد قصد دارد در تماسی تلفنی با محمود احمدی نژاد از او بخواهد تا صدور گاز به ترکيه سريعا از سر گرفته شود.


ترکيه روز دوشنبه خبر داده بود که ایران از هفته گذشته، در پی تشدید سرما و مواجهه با کمبود گاز، صدور گاز به ترکيه را به طور کامل قطع کرده است.


جمهوری اسلامی با تایید این خبر اعلام کرد که علت قطع صدور گاز به ترکیه، سرمای هوا و نیز قطع صدور گاز ترکمنستان به ایران بوده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی آناتولی، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز سه شنبه گفت: «با او (محمود احمدی نژاد) صحبت خواهم کرد و خواهم خواست که جریان صدور گاز سریعا از سر گرفته شود».


ترکیه، علی رغم انتقادهای آمریکا، در صدد تعمیق روابط اقتصادی خود با تهران به ویژه در حوزه انرژی است و قصد دارد در طرح های مربوط به انرژی جمهوری اسلامی میلیاردها دلار سرمایه گذاری کند.


روز دوشنبه یکی از مقام های ارشد وزارت انرژی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته بود قطع صدور گاز ایران به ترکیه «مدتی طولانی» به درازا خواهد کشید و روسیه نیز، که دومین منبع تأمین انرژی ترکیه به شمار می رود، پذیرفته است که میزان صدور گاز را افزایش دهد.


بر اساس توافقنامه بین دو کشور، ایران باید روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر کند؛ ‌اما هفته گذشته، در پی قطع صدور گاز ترکمنستان به ایران، جمهوری اسلامی این میزان را به ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب کاهش داده بود.


ترکیه با ۵ میلیون متر مکعب گازی که از روسیه وارد می کند، مجموعا ۳۵ میلیون متر مکعب گاز در روز مصرف می کند.


XS
SM
MD
LG