لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

ایران تفاهم‌نامه تحقیق درباره انفجار آمیا را تصویب کرد


در انفجار مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس ۸۵ نفر کشته شدند
در انفجار مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس ۸۵ نفر کشته شدند
یک دیپلمات ایرانی روز دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت، اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی تفاهم‌نامه‌ آمیا با آرژانتین را تصویب کرده است. تفاهم‌نامه آمیا مربوط است به تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب در رابطه با انفجار مرگ‌بار مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی پاکدامن، کاردار سفارت ایران در بوئنوس آیرس، گفت که این تفاهم‌نامه روز یک‌شنبه به تصویب دولت ایران رسیده است.

دو کشور ایران و آرژانتین در بهمن‌ماه سال گذشته به توافقی برای تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب در رابطه با انفجار مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس که به آمیا شهرت دارد دست یافتند.

این انفجار سال ۱۹۹۴ رخ داد و در جریان آن ۸۵ نفر جان باختند، در حالی که گفته می‌شد ایران و گروه‌های اسلام‌گرای تحت حمایت آن مانند حزب‌الله لبنان در آن نقش داشته‌اند، اتهامی که ایران به شدت آن را رد کرده است.

دادگاه آرژانتین نیز در نهایت هشت مقام ایرانی، از جمله احمد وحیدی، وزیر دفاع کنونی، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت، و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران، را متهم به دست داشتن در این رخداد کرد تا رابطه میان دو کشور تیره شود.

اما با تنظیم تفاهم‌نامه میان آرژانتین و ایران برای تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب در این‌ باره پرونده انفجار آمیا وارد فاز جدیدی شد، چنان‌ چه کریستینا فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین، آن را راهی برای «خروج از بن‌بست» نامید.

این تفاهم‌نامه اواسط اسفند ۱۳۹۱ علی‌رغم مخالفت اپوزیسیون آرژانتین و بسیاری از گروه‌های یهودی به تصویب مجلس نمایندگان آرژانتین رسید. دلیل آن نیز سخنان رئیس جمهوری آرژانتین بود که به نمایندگان مجلس اطمینان می‌داد چنین تفاهم‌نامه‌ای راه را برای بازجویی از متهمان ایرانی پرونده باز می‌کند، اگرچه طرح این مسئله تکذیب مقامات ایران را در پی داشت.

اکنون نیز چنان‌ چه علی پاکدامن می‌گوید، دولت ایران این تفاهم‌نامه را به تصویب رسانده است بدون آن که خود را ملزم بداند حمایت مجلس شورای اسلامی را جلب کند.

تهران و بوئنوس آیرس پیش از این به خاطر اتهاماتی که متوجه مقامات ایران بود، سفرای یکدیگر را فراخوانده بودند.
XS
SM
MD
LG