لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

رئیس سازمان دارو و غذا: روند تخصیص ارز دارو آغاز شده است


رئیس سازمان دارو و غذای ایران اعلام کرد که پس از گذشت چند ماه، بار دیگر روند تخصیص ارز دارو آغاز شده است و این سازمان می‌تواند با واردات دارو و مواد اولیه آن به مسئله کمبود دارو در کشور سر و سامان دهد.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که روز جمعه، ۳۱ خردادماه، منتشر شد، عباس حاجی آخوندی اظهار داشت: «اکنون حدود دو تا سه هفته‌ای است که چرخ صنعت، ارز، واردات دارو و مواد اولیه به حرکت درآمده است.»

به گفته آقای حاجی آخوندی، روند تخصیص ارز دارو از بهمن‌ماه سال گذشته متوقف شده بود که این امر «ضربه‌ای اساسی به نظام تامین دارو» در کشور وارد آورد.

او افزود که در مدت این چند ماه، سازمان دارو و غذا تنها در روزهای پایانی اسفند موفق شد ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار برای خرید دارو و مواد اولیه آن تهیه کند، اما با فرا رسیدن عید نوروز این روند متوقف شد تا «معضلات» این سازمان تا اواخر اردیبهشت ادامه پیدا کند.

پیش از این مقامات بهداشتی و درمانی ایران کمبود بسیاری از داروها، به‌ویژه داروهای بیماری‌های خاص، در کشور را تایید کرده بودند که بازتابی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، دشواری تجارت خارجی برای آن و کمبود ارز است.

داروهای شیمی‌درمانی، هپاتیت ب، بی‌هوشی، هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس و انواع سرطان‌ها از جمله این داروها هستند که کمبود آنها گاه به مرگ بیماران نیز منجر شده است.

با این حال روند تخصیص ارز دارو در یک سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده، تا جایی که مرضیه وحید دستجردی، وزیر پیشین بهداشت و درمان ایران، بانک مرکزی را به «تعلل» در حل مسئله و «شوخی با جان مردم» متهم کرد، مسئله‌ای که در نهایت به برکناری او انجامید.

اکنون نیز رئیس سازمان دارو و غذا تایید می‌کند که روند تخصیص ارز دارو برای ماه‌ها متوقف شده بود و تنها چند هفته‌ای است که از سر گرفته شده است.

به گفته عباس حاجی آخوندی، مشکل سازمان دارو و غذا، نخست حذف ارز مرجع دولتی بود، به این معنا که اگر تا چند ماه گذشته این سازمان می‌توانست دارو را با دلار ۱۲۲۶ تومان وارد کند، به یک‌باره دید قیمت ارز به «دو برابر» افزایش یافته است، اما در نهایت همین ارز ۲۵۰۰ تومانی نیز قطع شد.

وی افزود که شوک اول گران شدن دلار بود و شوک دوم هم این که دلار گران نیز وجود نداشت، اما اکنون بار دیگر روند تخصیص ارز دارو آغاز شده است.

در روزهای اخیر رئیس سازمان دارو و غذا ایران از طرح یارانه دارو برای خانواده‌های ایرانی خبر داده بود، اقدامی که هدف آن جبران افزایش قیمت دارو به خاطر گران شدن دلار عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG