لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

وکیل مدانلو اتهام نقض تحریم‌های آمریکا را رد کرد


وکیل مدافع نادر مدانلو، شهروند آمریکایی ایرانی‌تباری که متهم به کمک به حکومت ایران برای پرتاب نخستین ماهواره آن به فضاست، با انتقاد از کیفرخواست موکل خود گفت که به این پرونده قضایی ایرادات فراوانی وارد است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای لوسیوس اوتلاو که روز چهارشنبه، هشتم خرداد در جلسه دادگاه فدرال گرینبلت حضور یافته بود، خطاب به اعضای هیات منصفه اظهار داشت: «بسیاری از موارد مطرح‌شده این پرونده پذیرفتنی و قابل قبول نیست.»

او گفت که اگرچه به اختلافات ایران و آمریکا و روابط غیردوستانه آنها واقف است و می‌داند که آمریکا نسبت به ایران مظنون است، اما این پرونده ایرادات بسیاری دارد، به‌طوری که نظریه اصلی آن با موارد اتهامی همخوانی ندارد و از این رو دادستان تلاش می‌کند با طرح موضوع ایران و ترساندن هیئت منصفه، سرپوشی بر نقصان‌های پرونده بگذارد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات نادر مدانلو از اوایل ماه اردیبهشت آغاز شده است. او متهم است که با علم به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به تهران کمک کرده است که در سال ۲۰۰۵ ماهواره‌ای مخابراتی موسوم به «سینا-۱» را از پایگاهی در روسیه به فضا پرتاب کند و در ازای آن نیز ۱۰ میلیون دلار گرفته است.

اما لوسیوس اوتلاو می‌گوید که ایران نیاز به یک فرد واسطه ندارد که آن را به روسیه مرتبط کند و برای این کار هم ۱۰ میلیون دلار بپردازد، بلکه این دو کشور می‌توانند به‌طور مستقیم با هم گفت‌وگو کنند.

او همچنین گفت، مبلغ ۱۰ میلیون دلاری که آقای مدانلو دریافت کرده، یک وام قانونی است.

با این حال استوارت برمان، دادستان، دیدگاه دیگری دارد و می‌گوید که مدانلو تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران را نقض کرده چرا که ورشکست شده بود و نیاز به پول داشت.

به گفته او، آقای مدانلو تصور می‌کرد این ماجرا فاش نخواهد شد، اما در نهایت دستگیر شد.

استوارت برمان در همین رابطه مدارکی را تحویل هیات منصفه داد که شامل اسناد مکتوبی با کلمات رمز و مدارکی بود که نشان می‌داد ایران چنین پولی را از طریق یک شرکت سوئیسی به مدانلو تحویل داده است.

بر اساس این گزارش، هیئت منصفه پنج‌شنبه، ۹ خرداد نخستین جلسه مشورتی خود را درباره این پرونده برگزار می‌کند.

در صورت اثبات اتهامات، نادر مدانلو به چند دهه زندان محکوم خواهد شد.
XS
SM
MD
LG