لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

نخست وزیر لیبی توسط مردان مسلح ربوده شد


تصویری که شبکه تلویزیونی العربیه از علی زیدان منتشر کرد
تصویری که شبکه تلویزیونی العربیه از علی زیدان منتشر کرد
گروهی از مردان مسلح در لیبی روز پنج‌شنبه، ۱۸ مهر، علی زیدان، نخست وزیر این کشور را به تلافی دستگیری یکی از اعضای ارشد القاعده ربودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولیت این گروگان‌گیری را گروه شبه نظامی موسوم به «اتاق عملیات لیبی» برعهده گرفته است، یکی از گروه‌های شورشی در جریان انقلاب لیبی که بعدها دولت لیبی آن را برای برقراری امنیت در طرابلس، پایتخت این کشور اجیر کرد.

این گروه اعلام کرده که اقدام آنها در ربودن علی زیدان واکنشی به همکاری دولت لیبی با آمریکا در دستگیری ابوانس اللیبی، از رهبران القاعده بوده است.

سخنگوی گروه «اتاق عملیات انقلاب لیبی» نیز گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز انجام داده که در آن تاکید کرده است، ربودن آقای زیدان پس از آن انجام شد که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت دولت لیبی در جریان عملیات دستگیری ابوانس اللیبی بوده است.

بازداشت ابوانس اللیبی روز شنبه این هفته در طرابلس رخ داد در حالی که نیروهای آمریکایی سال‌ها در جست‌وجوی او بودند.

ابوانس یکی از مظنونان اصلی در واقعه انفجار سفارتخانه‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا محسوب می‌شود، انفجارهایی که سال ۱۹۹۸ رخ داد و به مرگ صدها نفر انجامید.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که اللیبی اکنون در یکی از ناوهای ایالات متحده در دریای مدیترانه نگهداری می‌شود.

اما خبر ربودن علی زیدان به تلافی دستگیری ابوانس اللیبی را دولت لیبی نیز تایید کرده است. این عملیات در یکی از هتل‌های طرابلس انجام شده و نگهبانان هتل تایید می‌کنند هیچ تیراندازی در جریان حادثه رخ نداده است.

تلویزیون العربیه نیز تصاویری از علی زیدان را منتشر کرده که در محاصره چند نفر قرار دارد.

آخرین گزارش‌ها حکایت از آن دارند که آقای زیدان در سلامت است و در یکی از بخش‌های وزارت کشور لیبی نگهداری می‌شود.

رویترز در توضیح ماجرا می‌نویسد که گروه «اتاق عملیات لیبی» قبل از این با همکاری وزارت کشور لیبی امنیت طرابلس را برقرار می‌کرد.
XS
SM
MD
LG