لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

استقبال نتانیاهو از اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تشدید تحریم ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید، تصویب طرح بستن شیر صادرات نفت ایران «پیام روشن و مهمی» به رژیم ایران می‌دهد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید، تصویب طرح بستن شیر صادرات نفت ایران «پیام روشن و مهمی» به رژیم ایران می‌دهد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در قطع صادرات نفت ایران استقبال کرد و آن را راهکاری درست در برابر ایران نامید. رسانه‌های اسرائیل نیز نوشته‌اند اقدام کنگره دولت اسرائیل را «عمیقا خشنود کرده است».

نتانیاهو، پنجشنبه، ۱۰ مرداد، با حمایت از مصوبه آمریکایی گفت تصویب طرح بستن شیر صادرات نفت ایران «پیام روشن و مهمی» به رژیم ایران می‌دهد.

به گزارش جروزالم پست، نتانیاهو گفت :«پس از انتخابات [ریاست جمهوری ایران]، مجلس نمایندگان آمریکا با این مصوبه می‌گوید که فشارها علیه ایران تا زمانی که تهران تعهدات بین‌المللی خود را در مسئله اتمی انجام دهد، ادامه خواهد یافت».

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه، ۹ مرداد، طرح تشدید تحریم‌های فلج کننده علیه ایران را در حالی تصویب کرد که ۴۰۰ عضو این مجلس به آن رای موافق دادند و تنها ۲۰ نماینده با آن مخالفت کردند.

دست‌کم ۱۱۱ نفر از میان نمایندگانی که تنها چند روز قبل از آن در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از او خواسته بودند در برقراری تحریم‌های سخت‌ترعلیه ایران، با توجه به روی کارآمدن حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران، شکیبا باشد، در میان نمایندگانی بودند که به طرح بستن شیر نفت صادراتی ایران رای موافق دادند.

این طرح که با حمایت چشم‌گیری به تصویب رسید، تحقق آرزوی بنیامین نتانیاهو بود که از چند سال پیش، پیوسته بر لزوم قطع کامل صادرات نفت ایران تاکید دارد و تحریم‌های فلج کننده‌ای را که تاکنون علیه ایران برقرار شده، کامل نمی‌داند.

اما سنای واشینگتن نیز باید این طرح را به تصویب برساند و سپس باراک اوباما آن را توشیح کند تا طرح به مرحله اجرا برسد.

هرچند آمریکا از ۳۴ سال قبل کمترین رابطه را با ایران داشته است اما راهکارهای فلج کننده‌ای که در این مصوبه پیش‌بینی شده است، می‌تواند کشورها و شرکت‌های جهانی را از خرید نفت ایران هراسان کند و به‌این صورت دست‌کم هر روز یک میلیون بشکه از نفت صادراتی ایران را کاهش می‌دهد.

مصوبه مورد حمایت مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های سختی را نیز علیه حوزه‌های معدن و ساخت و ساز و صنعت خودروسازی ایران برقرار خواهد کرد.

دولت اسرائیل از دیرباز طرح‌های اتمی ایران را خطری برای خود می‌داند و بر لزوم برقراری تحریم‌های فلج کننده و بستن هر گونه راه صادرات نفت و گاز ایران تاکید کرده است.

بنیامین نتانیاهو و یووال اشتاینیتز، وزیر راهبردی و اطلاعات دولت او در هفته‌های اخیر حسن روحانی را که در انتخابات ۲۴ خرداد به ریاست جمهوری ایران رسید، «گرگی در پوست میش» نامیده و به جامعه جهانی گفته‌اند که «نباید فریب لبخند او را خورد».

روزنامه اسرائیلی معاریو در روزهای گذشته نوشت، نمایندگانی از سوی دولت اسرائیل راهی کشورهای اروپایی شده تا به مقامات کشورهای اتحادیه اروپا بگویند که درپی روی کار آمدن حسن روحانی، نباید تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند.

معاریو اضافه می‌کند، دولت نتانیاهو نگران است که اروپا بتواند آمریکا را نیز با خود در کاهش فشارها بر ایران همراه کند و برای همین است که تلاش می‌کند تا تحریم‌های فلج کننده علیه ایران هرچه زودتر در کنگره به تصویب نهایی برسد.

با این شیوه، به گفته برخی از ناظران، اسرائیل موفق شده است که «گربه را دم حجله بکشد» و آسوده باشد که آمریکا فشار علیه ایران را محدود نمی‌کند.

موفقیت اسرائیل در لابی‌گری در کنگره آمریکا علیه ایران در حالی است که باراک اوباما و برخی از دموکرات‌های حامی شکیبایی در برابر ایران، تلاشی جدی برای جلوگیری از مصوبه جدید انجام ندادند.

برخی ناظران می‌گویند نمی توان بی‌عملی اوباما و دولت او را در متقاعد کردن مجلس نمایندگان به خودداری از تصویب این مصوبه در مقطع کنونی، توضیح داد مگر این که اوباما و دولتش نیز خود حامی این طرح باشند که در آن صورت، ادامه مسیر مبدل شدن این مصوبه به قانون؛ از راه گرفتن تاییدیه سنا و سپس توشیح اوباما، کاری آسان خواهد بود.

حسن روحانی روز یکشنبه، ۱۳ مرداد با ادای سوگند در مجلس شورای اسلامی ایران بر مسند ریاست جمهوری تکیه می‌زند.

اسرائیل تاکید کرده است که باید آقای روحانی را در صحنه عمل «محک» زد. نخست وزیر این کشور می‌گوید که ایران باید برنامه هسته‌ای خود را از ماهیت نظامی آن به سوی کاربرد غیر نظامی تغییر دهد. اما ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش هرگز ماهیت نظامی نداشته است.

حسن روحانی در کارزار انتخاباتی و نیز درسخنان پس از پیروزی تاکید کرد که به شفاف سازی در فعالیت های هسته ای اقدام خواهد کرد تا دستکم مانع از گسترش «تحریمهای ظالمانه» علیه ایران شود.

آقای روحانی درحالی در نخستین نشست خبری پس از پیروزی از تلاش برای جلوگیری از گسترش تحریم ها علیه ایران سخن گفت که مصوبه روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا، چشم انداز بسیار تیره ای برای اقتصاد ایران پدیدار کرده است.

نتانیاهو خود در هفته های اخیر گفته است که برنامه هسته ای ایران در دست روحانی نیست و آیت الله علی خامنه ای تصمیم گیرنده نهایی است اما با وجود این آمریکا و اسرائیل «ابراز شجاعت» برای تغییر مسیر برنامه هسته ای ا یران را از حسن روحانی می طلبند.

نتانیاهو در هفته های گذشته همچنین گفته است که آمریکا باید «گزینه نظامی معتبرتری» علیه ایران مطرح کند.

رسانه های اسرائیل سه هفته پیش اعلام کردند اگر تلاشهای سیاسی و تحریم های فلج کننده نیز موفق نشود، نتانیاهو می خواهد تا زمستان در باره حمله به تاسیسات نظامی ایران تصمیم گیری کند زیرا بعد از زمستان، آخرین پنجره ی احتمالات برای گزینه نظامی نیز بسته می شود.
XS
SM
MD
LG