لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

مرگ ۳۱ پناه‌جوی دیگر در نزدیکی جزیره لامپه‌دوسا در ایتالیا


هفته گذشته یکی کشتی حامل پناهجویان آفریقایی نزدیکی جزیره لامپه‌دوسا غرق شد که ۳۰۹ کشته بر جای گذاشت
هفته گذشته یکی کشتی حامل پناهجویان آفریقایی نزدیکی جزیره لامپه‌دوسا غرق شد که ۳۰۹ کشته بر جای گذاشت
در تازه‌ترین حادثه مربوط به مهاجران غیرقانونی به اروپا، تعداد قربانیان کشتی مسافربری که روز جمعه، ۱۹ مهر، در آب‌های بین‌المللی، حوالی جزیره ایتالیایی لامپه‌دوسا واژگون شد، به ۳۱ نفر رسید.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از منابع نظامی کشور مالت نوشت که تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر از سرنشینان این کشتی نجات یافته‌اند و تلاش برای نجات مفقودان حادثه که بیش از ۱۰ نفر هستند، همچنان ادامه دارد.

این کشتی گمان می‌رود حامل ۲۵۰ نفر از مهاجران غیرقانونی بوده باشد که روز گذشته در آب‌های آزاد ۶۰ مایلی جزیره ایتالیایی لامپه‌دوسا، واقع در جنوب سیسیل، غرق شد. اما هنوز مبدا سفر کشتی و هویت و ملیت سرنشینان آن مشخص نشده است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که ارتش مالت منتشر کرده است، ابتدا هواپیماهای ارتشی که متوجه شرایط نامساعد کشتی شده بودند به دنبال آن رفتند، اما دقایقی بعد کشتی غرق شد و صدها سرنشین آن به داخل آب پرتاب شدند.

این اطلاعیه می‌گوید که هواپیماها با پرتاب قایق نجات در آب توانستند تعداد بسیاری از سرنشینان کشتی را نجات دهند.

پس از آن نیز نیروی دریایی ایتالیا چندین هلی‌کوپتر و دو قایق به صحنه فرستاد که دست‌کم ۵۰ نفر از آنها را نجات داد و در مجموع، تعداد نجات‌یافتگان حادثه به ۲۰۶ نفر رسید.

تنها هشت روز قبل از این حادثه، یک کشتی حامل مهاجران غیرقانونی در نزدیکی جزیره لامپه‌دوسا غرق شد که یک فاجعه را رقم زد. در این حادثه ۳۰۹ نفر جان باختند، چنان‌چه شهردار لامپه‌دوسا از آن به عنوان «بزرگ‌ترین تراژدی در دریای مدیترانه از جنگ دوم جهانی» به این سو نام برد.

لامپه‌دوسا که فاصله چندانی با سیسیل ندارد، نزدیک‌ترین جزیره ایتالیا به آفریقاست و از این رو در سال‌های اخیر مقصد ده‌ها هزار پناهجوی آفریقایی بوده که در پی زندگی در اتحادیه اروپا هستند.

اما با این حال حوادث دریایی که در کمین این مهاجران است، تاکنون کم نبوده است. پس از وقوع تراژدی هفته گذشته، اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد از اتحادیه اروپا خواست که تلاش کند از وقوع دوباره چنین رویدادی جلوگیری به‌ عمل آورد، اما با این وجود دریای مدیترانه همچنان از میان مهاجران غیرقانونی قربانی می‌گیرد.

این در حالی است که گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرده در سال‌های اخیر برای نجات بیش از ۳۰ هزار پناه‌جویی که کشتی‌های حامل آنها نزدیکی جزایر این کشور غرق شده، اقدام کرده است.
XS
SM
MD
LG