لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۲

آمریکا: در نشست آلماتی پیشنهاد لغو تحریم‌های ایران مطرح نشد


سعید جلیلی و کاترین اشتون، مذاکره کنندگان ایران و گروه ۱+۵ در نشست قزاقستان
سعید جلیلی و کاترین اشتون، مذاکره کنندگان ایران و گروه ۱+۵ در نشست قزاقستان
یک مقام ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه، نهم اسفند ماه، موضوع لغو تحریم‌ نفتی و دیگر تحریم‌های اقتصادی ایران در ازای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در سایت هسته‌ای فردو را رد کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی بدون اشاره به نام این مقام رسمی ایالات متحده به نقل از او نوشت که قدرت‌های جهانی در مذاکرات جدید هسته‌ای با ایران چنین پیشنهادی نداده‌اند.

این مقام آمریکایی گفت: «درباره لغو تحریم نفت و یا تحریم‌های بانکی بحثی نشده است.»

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۸ و ۹ اسفند در شهر آلماتی قزاقستان انجام شد در حالی که ابهاماتی درباره جزییات این مذاکرات و پیشنهادات طرفین وجود دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:14 0:00
لینک مستقیم

برخی از رسانه‌های روسی روز چهارشنبه از قول سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه در مذاکرات آلماتی نوشتند، شش قدرت جهانی به ايران پيشنهاد کرده‌اند که در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسيسات «فردو» برخی از تحريم‌های ايران را لغو کنند یا کاهش دهند.

اما این سخن نه تنها از جانب مقامات آمریکا تکذیب شد بلکه مقامات ایران نیز به نوعی آن را انکار کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خاتمه مذاکرات آلماتی با رد موضوع توقف فعالیت‌های سایت فردو گفت که ۱+۵ چنین درخواستی از ایران نداشته است.

آقای جلیلی اظهار داشت: «سایت فردو یک سایت قانونی و کاملا شناخته شده برای آژانس است، زیر نظر آژانس کار می‌کند. آژانس فعالیت‌های آن را بررسی می‌کند و کاملا طبق ضوابط آژانس فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد و بسته شدن آن هیچ توجیهی ندارد. این درخواست را آنها هم نداشتند.»

این مقام ایرانی با اشاره به پیشنهادات قدرت‌های جهانی در مذاکرات آلماتی به گفتن این سخن اکتفا کرد که ۱+۵ پیشنهاد داده است «برای شش ماه آینده گام‌های ملموس اعتمادسازی متقابل برداشته شود... و تاکید جمهوری اسلامی ایران [نیز] بر متوازن و هم زمان بودن گام‌ها بود».

در همین حال کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نماینده ۵+۱ در مذاکرات هسته‌ای با ایران است در پایان مذاکرات آلماتی گفت که قدرت‌های جهانی امیدوار هستند ایران واکنشی مثبت به بسته پیشنهادی آنها داشته باشد.

به گزارش رویترز، خانم اشتون اظهار داشت: «من امیدوارم که ایران نگاه مثبتی به پیشنهادات ما داشته باشد... باید ببینیم در آینده چه پیش می‌آید.»

سه دور پیشین مذاکرات ایران با ۱+۵ که در استانبول، بغداد و مسکو برگزار شد، به نتیجه نرسید و مسئله هسته‌ای ایران حل‌نشده باقی مانده است.

غرب می‌گوید که ایران در پوشش فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است، ادعایی که ایران آن را رد می‌کند.

سعید جلیلی می‌‌وید که ایران در مذاکرات آلماتی پیشنهادات سابق خود را ارائه داده است.

وی گفت: «پیشنهاد ایران در مسکو بیان شده بود که شامل پنج محور بود. مهم‌ترین محور آن این است که حق غنی‌سازی اورانیوم ایران به عنوان یک حق قانونی باید مورد احترام قرار گیرد و به رسمیت شناخته شود همچنان‌که ما مخالفت خود را با سلاح‌های کشتار جمعی به جد بیان می‌کنیم.»

بر اساس توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی در نشست قزاقستان، قرار است دور بعدی مذاکرات ایران با ۱+۵ روزهای ۱۷ و ۱۸ مارس در استانبول و در سطح کارشناسان برگزار شود که در جریان آن پیشنهادات ارائه شده در نشست آلماتی به بحث گذاشته خواهد شد.
XS
SM
MD
LG