لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

هشدار سازمان ملل درباره وضعیت غزه؛ بلینکن: این «لحظه تنش عمیق» در منطقه است


تصویر آرشیوی از تلاش فلسطینی‌ها برای به دست آوردن آذوقه در جنوب نوار غزه
تصویر آرشیوی از تلاش فلسطینی‌ها برای به دست آوردن آذوقه در جنوب نوار غزه

رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل می‌گوید قطحی در نوار غزه «در شرف وقوع است» و قائم‌مقام آژانس کاریابی این سازمان برای آوارگان فلسطینی (اونروا) در غزه هشدار داده که سطح گرسنگی مردم این باریکه «شدید» شده است.

اسکات اندرسن که جانشین رئیس اونروا در نوار غزه است، روز یکشنبه ۱۷ دی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که هرچه از جنوب غزه به سمت سمال حرکت کنید، وضعیت گرسنگی بدتر می‌شود.

او همچنین هشدار داد شبکه مراکز درمانی غزه به شدت آْسیب دیده و «سقوط کرده است» و به دلیل شرایط امنیتی ناشی از حملات ارتش اسرائیل، نهادهایی مانند پزشکان بدون مرز مجبور شده‌اند بیمارستان‌ها را تخلیه کنند.

او در ادامه مصاجبه خود اعلام کرد که فشار بر مردم غزه «فوق‌العاده زیاد» است و او نمی‌داند آنها در مناطق جنوبی این باریکه که حدود ۱.۴ میلیون نفر به آن سرازیر شده‌اند، تا چه حد می‌توانند این وضعیت را تحمل کنند.

پیش از این مارتین گریفیث، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل اعلام کرده بود وضعیت ساکنان نوار غزه به «بالاترین میزان ناامنی غذایی ثبت‌شده تا به حال» رسیده و این باریکه به «محل مرگ و ناامیدی» تبدیل شده است.

او در بیانیه‌اش همچنین گفت که غزه به محلی «غیرقابل سکونت» بدل شده است، در حالی که جهان وضعیت را تنها نظاره می‌کند.

آژانس امدادرسانی سازمان ملل اعلام کرده که ۱.۹ میلیون نفر از ساکنان غزه به دلیل ادامه عملیات نظامی اسرائیل علیه گروه افراطی حماس که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، بی‌خانمان شده‌اند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در ادامه سفر خود به منطقه، در اردن با مقام‌های این کشور دیدار و سپس از انبار کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه در شهر امان بازدید کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هدف این کشور افزایش کمک‌های امدادی به غزه و رساندن غذای بیشتر و به شکل مؤثرتر به مردم این باریکه است.

آقای بلینکن سپس به قطر رفت و بعد از دیدار با نخست‌وزیر این کشور گفت وقتی وارد اسرائیل شود، به مقام‌های این کشور هشدار خواهد داد برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامی‌ها در غزه کار بیشتری انجام دهند.

او اضافه کرد که شهروندان فلسطینی ساکن غزه باید اجازه یابند به خانه‌های خود بازگردند و مجبور به ترک غزه نشوند.

او در واکنش به خبر کشته شدن دو روزنامه‌نگار دیگر شبکه الجزیره در روز یکشنبه این اتفاق را «تراژدی غیرقابل تصور» توصیف کرد و گفت: «تعداد روزنامه‌نگاران کشته‌شده در غزه بیش از حد است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین هشدار داد که حالا «لحظه تنش عمیق در منطقه است» و افزود که این منازعه به‌آسانی می‌تواند گسترش یابد و ناامنی و خسارت بیشتری به بار آورد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر هم روز یکشنبه گفت حمله پهپادی به بیروت و کشته شدن معاون دفتر سیاسی حماس، بر میانجی‌گری میان این گروه و اسرائیل تأثیر گذاشته است.

اسرائیل مسئولیت این حمله را به شکل رسمی نپذیرفته است.

قطر و مصر میانجی‌های اصلی میان طرفین جنگ غزه هستند که یک بار توانستند توافق برای وقفه بشردوستانه یک هفته‌ای را شکل دهند و در آن مدت تعدادی از گروگان‌های در بند حماس در برابر رهایی زندانیان فلسطینی آزاد شدند.

نخست‌وزیر قطر در عین حال تأکید کرد که تلاش‌های این کشور برای رسیدن به توافقی دیگر میان اسرائیل و حماس ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که دانیل هاگاری،‌ سخنگوی ارتش اسرائیل، در نشست خبری خود در روز ۱۶ دی‌ماه گفته بود ساختار نظامی حماس در شمال غزه به طور کامل برچیده شده و اقدامات شبه‌نظامیان فلسطینی تنها به طور پراکنده دیده می‌شود.

اسرائیل در پاسخ به یورش پانزدهم مهرماه گروه افراطی حماس به خاک این کشور که نزدیک به ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت و حدود ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شدند عملیات نظامی گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه آغاز کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، سی‌ان‌ان، گاردین و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا
XS
SM
MD
LG