لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

موافقت کارفرما با برخی از خواسته‌های کارگران اعتصابی هفت‌تپه


همزمان با ادامه اعتصاب در شرکت نیشکر هفت‌تپه، مجمع نمایندگان کارگری شرکت از موافقت کارفرمای خصوصی این واحد با شماری از خواسته‌های کارگران خبر داد.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، در پی جلسه‌ای پنج ساعته بین اعضای مجمع نمایندگان کارگری هفت‌تپه با معاون استاندار خوزستان و کارفرما در اهواز که بعدازظهر جمعه، نهم شهریور، برگزار شد چند مصوبه به تایید طرفین رسید.

بر اساس یکی از مصوبات، از این پس هیچ گونه پرسنل اقبالی وجود نخواهد داشت و با حضور نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از روز شنبه، دهم شهریور، کار تنظیم قراردادها بر اساس مقررات و تحت نظر نمایندگان کارگری انجام خواهد شد.

همچنین قرار شد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پس از فراهم شدن زمینه های قانونی در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد و کارفرما اعلام کرد که با اجرای این طرح و هر مورد قانونی دیگری، مخالفت نخواهد کرد.

بر اساس مصوبه‌ای دیگر، مقرر شد دستمزد معوقه کارگران تا روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور، پرداخت شود.

یکی از مصوبه‌ها به اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه به تفکیک، فروش و یا تغییر کاربری این واحد کشاورزی - صنعتی اختصاص داشت.

به گفته نمایندگان مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه، کارفرما اعلام کرد که طبق قوانین، حق هیچ گونه تفکیک، فروش و یا تغییر کاربری را ندارد و اقداماتی که تاکنون تحت عنوان تاسیس شرکت‌های مختلف انجام شده به منظور عبور از موانع موجود همچون مسدود بودن حساب های شرکت نیشکر هفت‌تپه و مشکلات مالیاتی بود و به هیچ عنوان بحث اعطای مالکیت مطرح نیست.

بر همین اساس قرار شد شرکت نیشکر هفت‌تپه به صورت یکپارچه باقی بماند و کشت نیشکر حتماً انجام خواهد شود.

این توافق‌ها در شرایطی به دست آمدند که کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه و فرماندار شهرستان شوش به کارگران گفته بودند تنها در صورت پایان اعتصاب، خواسته های آنان تحقق خواهد یافت.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه بیش از دو هفته قبل آغاز شد.

در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا از ادامه اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه خبر داد.

ایلنا به نقل از شماری از کارگران اعتصابی نوشت که اعتصاب تا اجرای فوری توافق ها ادامه می‌یابد و اگر دست‌کم سه ماه مطالبات مزدی عقب افتاده آنها پرداخت شود، دلیلی برای استمرار این اعتراض صنفی وجود ندارد.

این گروه از کارگران به ایلنا گفتند: بیش از دوسال است که مالک خصوصی نیشکر هفت‌تپه پرداخت برخی مزایای عرفی و قانونی کارگران مانند سبد کالای ماه رمضان، حق لباس کار، لوازم‌التحریر مدرسه و ... را کم یا متوقف کرده است.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. از آن هنگام، کارگران این شرکت خواستار بازگردانده شدن مالکیت آن به دولت شده اند، اما دولت حسن روحانی همواره در قبال این خواسته و درخواست های کارگران برخی دیگر از کارخانه‌های ایران، بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تاکید کرده است.

منابع: سندیکای کارگران، رادیوفردا/ ر. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG