لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه و تجمع کارگران گروه صنعتی فولاد در اهواز


کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه به اعتصاب خود ادامه دادند
کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه به اعتصاب خود ادامه دادند

گزارش‌ها حاکی از ادامه اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز است.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، اعتصاب کارگران این واحد کشاورزی – صنعتی روز دوشنبه ۲۹ مرداد، سومین روز خود را پشت سر گذاشت.
بر اساس این گزارش، کارگران تمام بخش‌های نیشکر هفت‌تپه در این اعتصاب شرکت داشته و در روز دوشنبه در مقابل حراست شرکت تجمع کرده‌اند.

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت سه ماه دستمزد معوقه خود هستند و در عین حال،‌ به فقدان امنیت شغلی و رعایت نشدن اصول ایمنی در محیط کار معترضند.

آنها همچنین به تفکیک و تقسیم زمین‌های شرکت و واگذاری آنها به شرکت‌های جدیدالتاسیس اعتراض دارند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و به گفته کارگران معترض، این واحد با مشکلاتی از جمله دیرکرد در پرداخت دستمزد مواجه شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز گزارش داد که کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه به ضرب و شتم کارگران اخراجی در روز یکشنبه ۲۸ مرداد، اعتراض کردند.

این تشکل کارگری روز یکشنبه گزارش داده بود که نیروهای یگان ویژه به تعدادی از کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه حمله و پنج کارگر را برای ساعاتی بازداشت کردند.

شماری از کارگران اخراجی کارخانه خوراک دام روز یکشنبه با مراجعه به این بخش، خواستار بازگشت به کار شده و پس از درگیری لفظی با مدیر این مجموعه، «با ریختن بنزین بر سر و روی خود اقدام به خودسوزی» کردند اما با دخالت دیگر کارگران، موفق به خودسوزی نشدند.

بر اساس این گزارش، پس از این اتفاق و به دنبال درخواست مدیر کارخانه، نیروهای یگان ویژه «با باتوم و گاز اشک‌آور، گاز فلفل و پنجه بکس» به کارگران اخراجی حمله و پنج کارگر را بازداشت کردند.

این کارگران پس از چند ساعت با قرار کفالت و فیش حقوقی آزاد شدند اما برای آنها به اتهام «اخلال در نظم عمومی» پرونده قضایی تشکیل شده است.

تجمع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز دوشنبه در مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی در اهواز تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در تجمع خود شعار دادند: «مرگ گروه ملی، به دست بانک ملی»، «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «دشمن ما همین جاست دروغ میگن امریکاست» سر دادند.

کارگران معترض همچنین خواستار «پرداخت چهار ماه حقوق معوقه، راه‌اندازی تولید در همه بخش‌ها، تزریق مستمر مواد اولیه و معرفی ایادی پشت پرده‌ای» شدند که این مجتمع بزرگ صنعتی را به «آستانه ورشکستگی و تعطیلی» کشانده‌اند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، همزمان با این تجمع، ماموران نیروی انتظامی به طور گسترده‌ای در خیابان‌های اطراف و همینطور در محوطه سرپرستی بانک ملی مستقر شده و دو طرف خیابان منتهی به بانک ملی را بسته بودند.

در این تجمع، یکی از کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سخنانی گفت:‌ «ما اهرم اقتصادی کسی نیستیم و هیچ سرمایه گذاری نمی‌تونه بیاد ما را اهرم قرار بده برای اینکه اقتصادش بهتر بشه».

او افزود: «ما کارگریم، ما چرخه صنعتیم و قدرت خودمون رو می‌دونیم. ما باید شورای مستقل کارگری تشکیل بدیم. با تشکیل شورای مستقل کارگری و نظارت بر اعمال این آقایان، ما میتونیم راهکار رو پیدا کنیم».

پیش از این، صدها تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز شنبه ۲۷ مرداد، در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماهدستمزد خود در مقابل دفتر مدیریت این مجموعه بزرگ صنعتی تجمع کرده بودند.

چهار هزار کارگر این مجموعه صنعتی خواستار پرداخت دستمزد خود هستند.

یکی از مقام های گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز شنبه به کارگران گفته بود که یک ماه از چهار ماه دستمزد معوقه آنان پرداخت خواهد شد. پرداخت نشده است. اما ‌کارگران خواستار پرداخت دست‌کم سه ماه دستمزد معوقه‌شان شدند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ماه‌های گذشته بارها در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد یا وضعیت کارخانه اعتصاب، راه‌پیمایی و تجمع کرده‌اند.

از سویی، به گزارش خبرگزاری ایلنا، اجتماع صنفی کارگران شرکت «ایرکست شاونبرگ» که روز یکشنبه در مقابل ساختمان اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، با وعده‌ پیگیری مسئولان و پس از چند ساعت پایان یافت.

چهار ماه دستمزد این کارگران پرداخت نشده است.

در این ارتباط، محمدرضا مطیری، رئیس اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، گفت: «با پیگیری انجام شده با مدیرعامل شرکت ایرکست شاونبرگ، مقرر شد ظرف دو هفته آینده، حدود چهار ماه حقوق معوقه کارکنان به طور کامل پرداخت شود».

در ماه‌های اخیر، گزارش‌های بسیاری درباره اعتراض های صنفی کارگران، از جمله اعتصاب، انتشار یافته است.

بیشترین اعتراض کارگران به پرداخت نشدن دستمزدشان بوده است.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبرگزاری ایلنا و منابع خبری/ر.ب

XS
SM
MD
LG