لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

پرداخت یک ماه از سه ماه دستمزد معوقه؛‌ اعتصاب کارگران راه‌آهن ادامه دارد


پرداخت بیمه درمانی، تسویه حساب کامل حقوق‌ها، لغو قراردادهای موقت، انعقاد قراردادهای کاری دائم و برخورداری از حق تشکل و حق تجمع از خواسته‌های کارگران هستند
پرداخت بیمه درمانی، تسویه حساب کامل حقوق‌ها، لغو قراردادهای موقت، انعقاد قراردادهای کاری دائم و برخورداری از حق تشکل و حق تجمع از خواسته‌های کارگران هستند

در شرایطی که تنها یک ماه از سه ماه دستمزد معوقه هفت هزار کارگر پیمانی خط و ابنیه فنی راه‌آهن ایران پرداخت شده است،‌ اعتصاب این کارگران وارد بیست و یکمین روز خود شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یک ماه از سه ماه دستمزد معوقه کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ایران روز چهارشنبه ۱۷ مرداد، پرداخت شد، اما «نگرانی» کارگران از «وضعیت نامعلوم» بقیه مطالبات‌شان باعث شده است تا آنها روز پنجشنبه ۱۸ مرداد، در نواحی مختلف نیز اعتراض‌های صنفی خود را دنبال کنند.

اعتصاب این گروه از کارگران از روز ۲۹ تیر و در پی فراخوان شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن آغاز شد. آنها در عین حال،‌ در مواردی اقدام به مسدود کردن خط آهن نیز کرده‌اند.

به نوشته ایلنا، کارگران معترض گفتند که خواستار «مشخص شدن وضعیت مابقی مطالبات خود هستند» ولی «تا این لحظه از جانب مدیران شرکت‌های پیمانکاری و مسئولان اداری شهرستان‌های محل استقرار کارگران، پاسخ روشنی» به این خواسته‌ها داده نشده است.

پیش از این، شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که کارگران خواستار پرداخت دستمزد معوقه و مطالبات بیمه‌ای خود هستند.

بر اساس بیانیه این شورا، «پرداخت بیمه درمانی، تسویه حساب کامل حقوق‌ها، لغو قراردادهای موقت و انعقاد قراردادهای کاری دائم» از دیگر خواسته‌های کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ایران هستند.

کارگران همچنین خواستار «برخورداری حق تشکل و حق تجمع و برگزاری آن در هر زمان که کارگر برای طرح مشکلاتش نیاز دارد، متوقف شدن اخراج کارگران تحت عنوان تعدیلی و اعلام تاریخ دقیق پرداخت حقوق‌ها از سوی مدیریت»‌ هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ پیش از این، کارگران از جمله در ایستگاه‌های نیشابور، سبزوار، کاشمر و عطار و راه‌آهن زنجان و مناطق ریلی هرمزگان (سیرجان)، اسلام‌شهر تهران، کرج، لرستان، آذربایجان، زاگرس، شاهرود، دامغان، سمنان، احمداباد هرمزگان و نگهداری ایستگاه ابومسلم و چند ایستگاه دیگر اعتصاب کرده بودند.

در این ارتباط،‌ به گفته تشکل‌های مستقل کارگری، اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در روزهای اخیر در شهرهای مختلف استان‌های خراسان، آذربایجان، لرستان، اصفهان، زنجان انجام شده است. ضمن آنکه آنها در شهرهای اسلام‌شهر، کرج، شاهرود، سمنان، دامغان، گرگان، ورامین، اراک، ارومیه، اندیمشک، زاهدان و همچنین دیزل تهران نیز در اعتصاب بوده‌اند.

در این ارتباط، ایلنا چند روز پیش به نقل از کارگران نوشت که برخی عوامل کارفرمایان «در نخستین روزهای اعتصاب با شناسایی برخی کارگران معترض قصد داشتند با آنان به جرم ایجاد اغتشاش و رهبری معترضان، تسویه‌حساب کنند اما با حمایت سایر کارگران این اتفاق نیفتاد».

پرداخت نشدن دستمزدها و مزایای کارگران در ایران یکی از مهمترین مشکلات کارگران در سالیان اخیر عنوان شده است. در همین ارتباط،‌ علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس،‌ روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا از افزایش اعتراض‌های صنفی و عمومی خبر داد.

خبرگزاری ایلنا و منابع خبری/ ر. ب./ س.ن
XS
SM
MD
LG