لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

همبستگی کنفدراسیون عمومی کار ایتالیا با رانندگان کامیون در ایران


کنفدراسیون عمومی کار:‌ از خواسته‌های رانندگان کامیون که شامل دستمزد در شأن کرامت، ایمنی بیشتر جاده‌ها و شرایط کاری انسانی حمایت می‌کنیم
کنفدراسیون عمومی کار:‌ از خواسته‌های رانندگان کامیون که شامل دستمزد در شأن کرامت، ایمنی بیشتر جاده‌ها و شرایط کاری انسانی حمایت می‌کنیم

کنفدراسیون عمومی کار،‌ یکی از اتحادیه‌های بزرگ کارگری ایتالیا، همبستگی و حمایت خود را از اعتصاب رانندگان کامیون در ایران اعلام کرد.

فاستو دورانته، هماهنگ‌کننده بخش سیاست‌های اروپایی و‌ بین‌المللی کنفدراسیون عمومی کار، اعلام کرد که این اتحادیه کارگری از اعتصاب رانندگان کامیون که روز اول مرداد سال جاری با مطالبه «دستمزد در شأن کرامت، ایمنی بیشتر جاده ها و شرایط کاری انسانی» آغاز شد و از سوی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی حمایت شد، پشتیبانی می‌کند.

رانندگان کامیون پیش از این نیز در خرداد ماه و در برخی از شهرهای ایران دست به اعتصاب زده بودند. این اعتصاب که روز اول خرداد شروع شد،‌ پس از وعده‌های مقام‌های دولتی در روز دهم خرداد پایان یافت.

به گزارش شبکه‌های اجتماعی، دور دوم اعتصاب رانندگان کامیون در چند شهر ایران انجام شد.

بر اساس این گزارش‌ها، شماری از رانندگان در مشهد، بندرعباس، سبزوار، زاهدان و پایانه‌های بار در یزد و پایانه بار امیرکبیر اصفهان دست از کار کشیدند.

همچنین به نوشته ‌کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، کامیونداران در فرخ‌شهر، در استان چهارمحال و بختیاری، مرند، قزوین و اصفهان با دست زدن به اعتصاب، از بارگیری خودداری کردند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، تصاویر و ویدئوهایی از «جاده‌های خلوت و رانندگان اعتصابی در رفسنجان، شهر کرد، جاده کنگاور به همدان، قزوین، پایانه اعلان بار تبریز، بوشهر، دشت ارژن شیراز، کرمانشاه، پایانه بندر امام، پایانه اصفهان، و جاده تهران – ساوه» منتشر شد.

به گزارش گروه «ایران پروتستس ایتالیا»، گاتانو موسکا، مدیرمنطقه‌ای فدراسیون حمل و نقل استان کامپنی در ایتالیا،‌ نیز در پیامی به کامیونداران و رانندگان ایرانی‌ نوشت:‌ «من به مدت هشت سال پیگیر مشکلات رانندگان کامیون در ایتالیا بوده‌ام و می توانم اطمینان دهم که دغدغه‌های ما مشابه دغدغه‌های شما هستند».

آقای موسکا، با اعلام همدلی‌اش با کامیونداران و رانندگان در ایران «همبستگی بی‌ قید و شرط» خود با آنان را ابراز داشت.

یک روز قبل، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران همبستگی خود با اعتصاب رانندگان کامیون در ایران را اعلام کرده بود.

این تشکل صنفی با اعلام اینکه دور جدید اعتصاب رانندگان کامیون که از روز اول مرداد آغاز شد همچنان در برخی از شهرها ادامه دارد، نوشت که این اعتصاب به دلیل «تحقق نیافتن وعده‌های دولت» به این رانندگان آغاز شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران با انتقاد از آنچه «سرکوب» رانندگان کامیون از سوی دولت خواند، خواستار برآورده شدن خواسته‌های آنها شد و از تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی خواست از رانندگان کامیون حمایت کنند.

از جمله خواسته‌های رانندگان کامیون، «کاهش حق بیمه پرداختی،‌ پذیرش سخت و زیان آور بودن این شغل، افزایش حقوق بازنشستگی،‌ کاهش قیمت لوازم یدکی و لاستیک،‌ افزایش کرایه، کاهش نرخ عوارضی اتوبان‌ها، ترمیم جاده‌های پرتردد و کاهش دریافت کمیسیون باربری‌ها و پیمانکاران شرکت نفتی» هستند.

پیش از این به گزارش خبرگزاری فارس، علی بختیار، نماینده مجلس از گلپایگان و خوانسار، گفته بود که رانندگان کامیون‌ها از جمله خواستار بیمه تکمیلی و ثابت ماندن کرایه حمل بار هستند.

این نماینده مجلس همچنین اشاره کرده بود که کامیونداران به گران شدن عوارض و لوازم یدکی، افزایش قیمت بیمه و تعرفه آن، افزایش عوارض برخی اتوبان‌ها و هزینه بالای تعمیرات نیز معترض بوده‌اند که بخشی از آنها حل شده است.

به نوشته ایلنا، یکی از اصلی‌ترین مطالبات کامیون‌داران تعیین کرایه بار براساس «فرمول تن به کیلومتر» بوده است. تاکنون جلساتی میان نمایندگان کامیون‌دارن، انجمن‌های صنفی و نمایندگان دولت برگزار شده است.

«ایران پروتستس ایتالیا» و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG