لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

وزارت بهداشت ابتلای شماری از اهالی یک روستای لردگان به ایدز را تایید کرد


انتشار خبر مبتلا شدن شماری از اهالی روستای چنار محمودی شهرستان لردگان با اعتراض شدید مردم این روستا و تجمع‌شان مقابل فرمانداری لردگان روبرو شد.
انتشار خبر مبتلا شدن شماری از اهالی روستای چنار محمودی شهرستان لردگان با اعتراض شدید مردم این روستا و تجمع‌شان مقابل فرمانداری لردگان روبرو شد.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی از ابتلای جمعی از ساکنان روستای «چنار محمودی» از توابع لردگان به ویروس اچ‌آی‌وی، یک مقام وزارت بهداشت ایران این خبر را تایید کرد، اما ادعای انتقال این ویروس از طریق سرنگ آلوده در خانه بهداشت را «دروغ» خواند.

روز چهارشنبه ۱۰ مهر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد شماری از اهالی روستای چنار محمودی مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری تجمع و شدیدا به نقش وزارت بهداشت در این حادثه اعتراض می‌کنند.

معترضان می‌گویند که مامور خانه بهداشت برای انجام آزمایش قند خون ساکنان این روستا از سرنگ آلوده و مشترک استفاده کرده که همین امر باعث شده است «جمع کثیری» از اهالی به ویروس اچ‌آی‌وی، عامل بیماری ایدز، مبتلا شوند.

اما محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران، این خبر را تکذیب کرد. وی اظهار داشت: «البته عده‌ای مبتلا به این ویروس شناسایی شده‌اند اما راه انتقال آن سرنگ آلوده نبوده است».

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00
لینک مستقیم

وی سپس تاکید کرده که نمی‌تواند درباره چگونگی انتقال ویروس به اهالی اطلاع‌رسانی کند، چرا که این امر «موضوعی محرمانه بین بیمار و پزشک است».

اظهارات این مقام وزارت بهداشت در حالی‌ است که یک مقام قضایی ایران از بازداشت بهیاری که در این منطقه کار می‌کرده، خبر داده است.

احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، گفت: «برخی ادعا دارند که یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است در زمانی که برای انجام آزمایشات از آنها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد».

وی اعلام کرد که در این باره پرونده قضایی تشکیل شده است و «سایر مسئولان نیز در حال پیگیری موضوع جهت کشف منشاء آن هستند».

همزمان نماینده شهر لردگان در مجلس شورای اسلامی گزارش‌های موجود در این باره را «ضدونقیض» خواند.

محمد خالدی سردشتی اظهار داشت: «تمام بخش‌های استان و مجمع نمایندگان درگیر این موضوع هستند و جلسات مکرری از هفته گذشته تاکنون در این زمینه برگزار شده است».

این نماینده در ادامه افزود: «تاکنون گزارشات ضدونقیض بوده اما موارد مشکوک نیز دیده شده است... هنوز نتایج آزمایش‌ها دقیق نیست و جواب قطعی داده نشده است».

اردیبهشت امسال رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران آخرین آمار مبتلایان به این بیماری در کشور را حدود چهل هزار نفر عنوان کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا، تابناک، هرانا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG