لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

مقام وزارت بهداشت: ۶۰ درصد از مبتلایان به ایدز از وضعیت خود آگاهی ندارند


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت آمار تعداد افراد مبتلا به این ویروس در دی ماه سال گذشته را ۳۶ هزار و ۵۷۱ نفر اعلام کرد و گفت که این آمار مربوط به ۴۰ درصد مبتلایان است و ۶۰ درصد آنان «هنوز از وضعیت خود آگاهی ندارند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پروین افسرکازرونی رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، روز شنبه هشتم اردیبهشت، همچنین گفت که ۵۰ درصد از مبتلایان به ایدز بین ۲۱ تا ۳۵ سال سن دارند.

به گفته خانم کازرونی، احتمال اینکه این افراد از سنین خیلی جوان‌تر به این ویروش مبتلا شده باشند، وجود دارد.

براساس آمارهای تخمینی وزارت بهداشت بین ۶۶ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند.

مقام‌های وزارت بهداشت همچنین بدون اشاره به زمان دقیق اعلام کرده‌اند که حدود ۱۰ هزار نفر از مبتلایان به ایدز در سال‌های گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت چندین بار اعلام کرده‌اند که بیماری ایدز در میان زنان و همچنین ابتلا به این ویروس از طریق روابط جنسی در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده‌اند.

در همین حال خانم کازرونی روز شنبه گفت که بیشتر موارد ابتلا به ایدز در سنین کمتر از ۱۵ سال، به دلیل انتقال بیماری از مادر به کودک رخ داده است.

او در آبان ماه سال گذشته وعده داده بود که از سال ۹۷ از همه زنان باردار ایرانی تست ابتلا به ویروس ایدز گرفته خواهد شد.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت روز شنبه نیز یکی از برنامه‌های این وزارتخانه را آموزش به نوجوانان و جوانان و راه‌اندازی «باشگاه‌های سلامت جوانان و نوجوانان» ذکر کرد و گفت که «یکی از شرکای اصلی» برای اقدام «روحانیون و رهبران مذهبی» هستند.

سخنان این مقام دولتی در حالی بیان شده که سخن گفتن درباره موضوع ایدز و اعلام آمار مبتلایان به این ویروس در سال‌های گذشته مرسوم نبوده است.

در سال ۸۷ نیز، آرش و کامیار علایی دو برادری که پایه‌گذار برنامه جدید کلینیک‌های مثلثی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز و ویروس اچ‌آی‌وی در ایران بودند، بازداشت و حدود پنج سال زندانی شدند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و دیگر منابع خبری؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG