لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

مسئولان می‌گویند حدود دو درصد از کاربران ایرانی از تلگرام خارج شده‌اند


غلام‌علی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که پس از فیلتر کردن تلگرام در ایران تنها یک میلیون نفر از آن خارج شده‌اند.

آقای جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، هم‌چنین گفت که پس از فیلتر تلگرام از ۴۵ میلیون کاربر ایرانی یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند.

این بدین معنی است که اکنون تنها ۲.۲ درصد از کاربران ایرانی تلگرام از این پیام‌رسان خارج شده‌اند.

غلام‌علی جعفرزاده ادامه داد: «در حال حاضر ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی حضور دارند؛ به‌طور میانگین پیام‌رسان‌های داخلی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارند دلیل تفاوت اعداد به دلیل استفاده برخی افراد از چند پیام رسان داخلی به صورت همزمان است.»

به گفته آقای جعفرزاده، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در جلسه این کمیسیون اعلام کرده که پس از فیلتر کردن، تولید محتوا ۴۰ درصد و بازدید از این پیام‌رسان ۵۰ درصد کاهش داشته‌است.

در همین حال رئیس سازمان فناوری اطلاعات روز سه‌شنبه اعلام کرد که پست‌های ارسال شده در تلگرام پس از فیلتر شدن ۴۰ درصد کاهش یافته‌است.

رسول سرائیان اضافه کرد: «میزان بازدید از پست‌های تلگرامی مجموعاً کاهشی ۷۰ درصدی از زمان آغاز مهاجرت داشته که ۵۰ درصد آن مربوط به زمان فیلتر شدن این پیام‌رسان است».

آقای سرائیان توضیح نداده‌است که سازمان فناوری اطلاعات چگونه و از چه منبعی به این آمار دست پیدا کرده‌است.

در همین زمینه رضا تقی‌پور، عضو شورای مجازی، نیز روز دوشنبه گفته بود که «اکثر کاربران از تلگرام کوچ کرده‌اند و استفاده کاربران ایرانی از تلگرام به کمتر از یک‌چهارم رسیده است که این روند نزولی ادامه‌دار نیز است.»

آقای تقی‌پور نیز به منبع آمار خود اشاره نکرده بود.

نتایج یک نظرسنجی از سوی رادیو فردا نشان می‌دهد که به‌رغم مسدودسازی نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام، ۹۰ درصد کاربران ایرانی همچنان با استفاده از انواع فیلترشکن‌ها از خدمات این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان در فضای مجازی ایران است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد. ضمن اینکه به گفته مقام‌های دولت ده‌ها هزار نفر از طریق آن درآمد کسب می‌کنند.

پس از اعتراض‌های دی ماه ۹۶ نیز تلگرام و اینستاگرام فیلتر و پس از مدتی رفع فیلتر شدند.

در همین حال روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، تصویر نامه قدیمی حسن روحانی به وزیر ارتباطات برای فیلترینگ تلگرام که روز ۲۵ دی ۹۶ نوشته شده، در شبکه‌های مجازی منتشر شده‌است.

دادستان کل کشور: انتساب فیلترینگ تلگرام به آیت‌الله خامنه‌ای صحیح نیست

در همین حال روز سه‌شنبه دادستان کل کشور ضمن انتقاد از اشاره تلویحی حسن روحانی به صدور دستور فیلترینگ تلگرام توسط رهبر جمهوری اسلامی، گفت که مسئولیت این اقدام را قوه قضائیه پذیرفته و انتساب آن به آیت‌الله خامنه‌ای «به هیچ وجه صحیح نیست».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجعفر منتظری روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، در یک سخنرانی گفت که بحث فیلترینگ تلگرام از یک سال و نیم قبل در شورای عالی فضای مجازی مطرح بوده و گاهی نیز بحث‌ها «به جدال و دعوای لفظی» منتهی می‌شد.

به گفته آقای منتظری، حسن روحانی مخالف فیلترینگ تلگرام بوده و «مجموعه بحث‌ها و تحلیل‌ها» به رهبر جمهوری اسلامی ارائه شده و نظر او «انجام کار در روال قانونی خود و از سوی مراجع ذی‌ربط بود».

وی همچنین گفت که «ضمیر و مخاطب» مطلب حسن روحانی دربارهٔ فیلترینگ تلگرام به رهبر جمهوری اسلامی «بازمی‌گشت» اما «واقعاً چنین نبوده» که او دستور فیلترینگ تلگرام را داده باشد.

وی تأکید کرد که «مسئولیت این اقدام را قوه قضائیه پذیرفته و انتساب آن به رهبر جمهوری اسلامی «به هیچ وجه صحیح نیست».

در روزهای گذشته نیز برخی از چهره‌های سیاسی و نمایندگان اصول‌گرا از نوشته حسن روحانی انتقاد کرده بودند.

رئیس‌جمهور ایران با انتشار پیام اینستاگرامی صدور دستور مسدودسازی تلگرام را به رهبر جمهوری اسلامی نسبت داده‌است.

حسن روحانی در یک پیام اینستاگرامی نوشته بود: «اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده‌است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند».

در همین حال علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت گفته بود که اگر رهبر جمهوری اسلامی دربارهٔ فیلترینگ تلگرام دستوری داده باید «با ذکر دلایل اعلام شود».

بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران عصر روز ۱۰ اردیبهشت با صدور دستوری، حکم به مسدودسازی تلگرام داد.

هفت وکیل دادگستری از بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل صدور این دستور شکایت کرده‌اند.

برخی از حقوقدانان نیز اعلام کرده‌اند که یک بازپرس با مسئولیت و حیطه حقوقی مُعَین در استان تهران، نمی‌تواند برای یک جمعیت ۸۰ میلیون نفری تصمیم بگیرد.

با این حال رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه اعتراض‌ها به این اقدام را «نابجا» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG