لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

نتایج نظرسنجی رادیو فردا: ۹۰ درصد کاربران ایرانی همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند


فیلترینگ تلگرام، کاری از مانا نیستانی
فیلترینگ تلگرام، کاری از مانا نیستانی

نتایج یک نظرسنجی از سوی رادیو فردا نشان می‌دهد که به‌رغم مسدودسازی نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام، کاربران ایرانی همچنان با استفاده از انواع فیلترشکن‌ها از خدمات این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

این نظرسنجی* روز پانزدهم اردیبهشت ماه منتشر شد و طی آن بیش از ۹۰ درصد مشترکان کانال تلگرام رادیو فردا گفتند با کمک فیلترشکن همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند و قصد ندارند به دیگر گزینه‌های جایگزین مهاجرت کنند.

در مجموع ۹۴۸۵ کاربر در نظرسنجی کانال تلگرام رادیو فردا شرکت کردند.

در پرسش طرح شده از کاربران خواسته شده بود که هنگام پاسخ دادن، تنها انتخاب شخص خود را در نظر نگیرند، بلکه «بر اساس مشاهداتشان» پاسخ مناسب را برگزینند: «به عنوان یک کاربر تلگرام، بر اساس مشاهدات‌ خود فکر می‌کنید بعد از مسدود شدن پیام‌رسان تلگرام از سوی حکومت ایران، کاربران ایرانی بیشتر به کدامیک از گزینه‌های زیر روی آورده‌اند؟»

داده‌های دریافتی از کاربران کانال تلگرام رادیو فردا نشان می‌دهد که بیش از بیش از ۹۰ درصد کاربران با استفاده از فیلترشکن همچنان به استفاده از پیام‌رسان تلگرام ادامه می‌دهند
داده‌های دریافتی از کاربران کانال تلگرام رادیو فردا نشان می‌دهد که بیش از بیش از ۹۰ درصد کاربران با استفاده از فیلترشکن همچنان به استفاده از پیام‌رسان تلگرام ادامه می‌دهند


در طول سه روز، ۹۰۲۴ تن، یعنی بیش از ۹۰ درصد، این پاسخ را انتخاب کردند که «با استفاده از فیلترشکن همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند.»

گروه دوم کاربران با فاصله بسیار زیاد پاسخ دادند که کاربران تلگرام بعد از فیلتر شدن آن «از پیام‌رسان‌های جایگزین خارجی استفاده می‌کنند.»

تعداد قلیلی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم یکی از دو گزینه مهاجرت به پیام‌رسان جایگزین داخلی و استفاده از شبکه اجتماعی جایگزین (به جای پیام‌رسان) را انتخاب کردند.

نتایج این نظرسنجی در تقابلی آشکار با آمارهای رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، قرار دارد که روز ۱۸ اردیبهشت به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اعلام کرد.

او در این روز گفت میزان بازدید از پست‌های تلگرامی «کاهشی ۷۰ درصدی» از زمان آغاز مهاجرت داشته که «۵۰ درصد آن مربوط به زمان فیلتر شدن این پیام‌رسان است».

به گفته آقای سراییان پیام‌رسان‌های داخلی مجموعا ۲۲ میلیون نصب داشته‌اند.

پس از چندین هفته گمانه‌زنی و انتشار گزارش‌های متعدد از احتمال بالای فیلتر شدن برنامه کاربردی تلگرام، دادسرای فرهنگ و رسانه تهران هفته گذشته با صدور دستور مسدودسازی این پیام‌رسان، از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در ایران خواست از روز دوشنبه، دهم اردیبهشت، این دستور را اجرا کنند.

براساس آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی، پیام‌رسان تلگرام پیش از مسدودسازی در ایران بیش از ۴۰ میلیون کاربر داشت.

---

* نظرسنجی یاد شده علمی نبوده و بازتاب‌دهنده نظر شماری از کاربران کانال تلگرام رادیو فردا است.

  • 16x9 Image

    هومن عسکری

    هومن عسکری تهیه‌کننده ارشد شبکه‌های اجتماعی رادیو فردا است. او پیش از پیوستن به رادیو فردا، خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی و قبل از آن خبرنگار بی‌بی‌سی مانیتورینگ بود.

XS
SM
MD
LG