لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

افزایش تجمعات اعتراضی کارگری در چند شهر ایران در آستانه «روز کارگر»


تجمع اعتراضی کامیون‌داران در اتوبان بابایی تهران، روز شنبه
تجمع اعتراضی کامیون‌داران در اتوبان بابایی تهران، روز شنبه

با نزدیک شدن به روز کارگر، یعنی دوازدهم اردیبهشت (اول ماه مه)، افزایش مشکلات کارگران در ایران با اعتراضات متعدد همراه شده و کاهش سهمیه سوخت کامیون‌داران نیز مزید بر علت شده است.

روز یک‌شنبه بازنشستگان تأمین اجتماعی اراک در تجمع اعتراضی خود شعار «حجاب حجاب شعارشون، دزدی و غارت کارشون» سر دادند و در همین روز، کارگران کاغذ پارس هفت‌تپه و بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش نیز در تجمعات اعتراضی خود شعارهایی اعتراضی علیه مسئولان سر دادند.

روز شنبه، هشتم اردیبهشت، کامیون‌داران معترض از جمله در اتوبان بابایی تهران، در شهر کرمان، در شهرستان عسلویه بوشهر و در دشتیاری سیستان و بلوچستان در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت تجمع کردند.

در این روز، تعداد زیادی از صاحبان کامیون و مینی‌بوس شهرستان عسلویه استان بوشهر نیز به دلیل کاهش سهمیه سوخت خود مقابل فرمانداری تجمع کردند اما بنا بر گزارش‌ها، تاکنون هیچ‌ یک از مسؤلان فرمانداری به این تجمع واکنشی نشان نداده است.

در همین روز کامیون‌داران و راننده‌های خودروهای سنگین به دلیل کاهش سهمیه سوخت این ناوگان در مقابل فرمانداری شهرستان دشتیاری در شهر نِگور شهرستان دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان تجمع اعتراضی برگزار کردند، اما به گزارش «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، فرماندار شهرستان دشتیاری بدون توجه و پاسخ دادن به تجمع‌کنندگان از اداره خارج شده و کامیون‌داران در بلاتکلیفی هستند.

بنا بر گزارش‌ها، شرکت نفت، سهمیه سوخت این کامیون‌ها را از ماهی سه هزار لیتر به پانصد لیتر کاهش داده و این امر موجب از کار افتادن این بخش از ناوگان حمل و نقل شده است.

تجمع بزرگ اعتراضی در اتوبان بابایی تهران و اعتصاب کامیون‌های درون‌شهری شهرستان کرمان در اعتراض به عدم تخصیص سوخت گازوئیل به این ناوگان توسط شرکت نفت از دیگر تجمعات روز شنبه بود.

سهمیه سوخت کامیون‌داران از فروردین‌ماه به‌ طور قابل توجهی کاهش یافته است و این سهمیه حتی از سهمیه پایه ۴۰۰ لیتری کامیون‌ها نیز کمتر است.

فعالان این حوزه می‌گویند که سهمیه در نظر گرفته شده بر اساس کارکرد واقعی آن‌ها نیست و با پیمایش‌های واقعی همخوانی ندارد.

از جمله مشکلات دیگری که برای کامیون‌داران ایجاد شده این است که امکان سوختگیری در همه جایگاه‌ها برای کامیون‌ها فراهم نیست و در جایگاه‌های دیگر نیز کامیون‌داران فقط می‌توانند در ساعات خاصی از روز سوختگیری کنند.

کاهش سهمیه سوخت و همراه آن، افزایش قیمت لاستیک، قطعات و لوازم یدکی، باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل و به تبع آن منجر به افزایش قیمت کالاها و خدمات برای مردم شده است.

تجمع اعتراضی کارگران کاغذسازی پارس در شوش، بازنشستگان در برابر بانک ملت در تهران، دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه در مقابل وزارت بهداشت، کارگران معادن زغال سنگ کرمان، اهالی رمشک کرمان در اعتراض به مصادره زمین‌ها و استخراج معادن مس، تجمع مردم بخش مهربان سراب برای ششمین روز متوالی، تجمه سرمایه‌گذاران تاکستان در مقابل دادسرا، و همچنین تجمع معترضان به قانون جدید وزارت بهداشت در مقابل این وزارتخانه از دیگر اعتراضات طی روز شنبه بود.

روز شنبه همچنین اعتصاب و تحصن کارمندان بانک ملت در لرستان و تهران، تجمع متقاضیان پژو پارس در جلوی شورای رقابت، و همچنین تجمع اعتراضی در رودبار خبرساز شد.

در روز جمعه نیز کارکنان رسمی و عملیاتی شرکت نفت فلات قاره لاوان تجمع اعتراضی برگزار کردند و کامیونداران جکیگور به دلیل کاهش سهمیه سوخت اعتصاب کردند. همچنین فعالان کارگری سنندج در آستانه روز جهانی کارگر به اداره اطلاعات احضار شدند.

روز جمعه خبر رسید که شعبه ۱۳ دادگاه کیفری اهواز سه معلم خوزستانی به نام‌های پیروز نامی، سیامک صادقی چهرازی و علی کروشاتی را برای دفاع از اتهام انتسابی «اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی» اردیبهشت به دادگاه احضار کرده است.

یک روز پیشتر، روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت، کارگران ابنیه راه‌آهن شمال غرب در اعتراض به معوقات مزدی خود تجمع کردند.

تنها چند روز مانده به اول ماه مه، روز جهانی کارگر، گزارش‌هایی مبنی بر اخراج حدود ۱۷۰ کارگر شهرداری سقز نیز که در بخش‌های خدماتی مشغول به کار بودند، منتشر شده است.

کانال تلگرام «انجمن کارگران و استادکاران بانه» خبر می‌دهد که این اقدام با «اعمال فشار نهادهای فرادست» صورت گرفته است.

بنا بر گزارش‌های رسیده، در روزهای اخیر و در آستانه روز جهانی کارگر، تعدادی از فعالان کارگری و اجتماعی سنندج نیز توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شده‌اند.

طیب چتانی، رفیق کریمی و توفیق محمدی از جمله فعالان کارگری و اجتماعی سنندج هستند که طی دو روز گذشته پس از احضار تلفنی توسط بازجویان امنیتی مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند.

XS
SM
MD
LG