لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

خودکشی کارگر فصلی در هفت‌تپه؛‌ «کارفرما مطالباتش را پرداخت نکرده بود»


علی نقدی برای پیگیری مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود صبح روز سه‌شنبه به بخش اداری مجتمع مراجعه کرده بود.
علی نقدی برای پیگیری مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود صبح روز سه‌شنبه به بخش اداری مجتمع مراجعه کرده بود.

یکی از کارگران فصلی شرکت نیشکر هفت‌تپه مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، روز سه‌شنبه در مجاورت محوطهٔ کمپ کارگران نی‌بر، خود را به کانال آب انداخت و به زندگی‌اش پایان داد.

خبرگزاری ایلنا با اعلام این خبر گفت که علی نقدی، ۵۰ ساله، ظهر روز سه‌شنبه هشتم اسفند «در محوطه کمپ نی‌برها با انداختن خود به شاه ‌کانال آب مزارع نیشکر دست به خودکشی زد و جان باخت».

این خبرگزاری به نقل از یکی از همکاران وی نوشت: «آقای نقدی حدودا ۲۷ سال سابقه کار در نیشکر هفت‌تپه داشت که برای پیگیری مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود صبح روز سه‌شنبه به بخش اداری مجتمع مراجعه کرده بود».

به گفته این کارگر فصلی شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ «علی نقدی ساعاتی قبل از اقدام به خودکشی وارد کمپ شده و در مقابل همکاران خود از پیگیری بی‌نتیجه مطالباتش خبر داده و گفته بود از این وضعیت خسته شده و می‌خواهد خودکشی کند تا شاید مسئولان شرکت به فکر مطالبات چندین ساله همکارانش بیفتند».

یکی دیگر از همکاران علی نقدی گفت: «باور نمی‌کردیم او گفته‌های خود را عملی کند اما به‌صورت ناگهانی با جنازه در آب افتاده‌اش در کانال کشاورزی روبرو شدیم».

او اضافه کرد: «تنها اقدامی که از دست‌مان برآمد، خارج کردن جنازه از آب بود تا مبادا پیکر وی وارد پمپ شود».

این کارگر اشاره کرد که «مسئولان شرکت نیشکر هفت‌تپه از سال‌ها پیش هزینه دوران بازنشستگی‌مان را به رغم مصوبه دولت، به حساب تامین اجتماعی واریز نمی‌کنند و ما کارگران فصلی بلاتکلیف مانده‌ایم».

او با اعلام اینکه کارگران فصلی چند ماه است که به دلیل تاخیر در پرداخت دستمزدشان وضعیت مشخصی ندارند، به فشار روانی ناشی از وصول نشدن مطالبات مزدی و بیمه‌ای و مشکلات خانوادگی بر علی نقدی اشاره کرد و گفت: خودکشی او در «کانال آب در ادامه اتفاقاتی است که در بخش اداری مجتمع هفت تپه بر وی گذشته است».

در همین حال،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام اینکه کارگران نی‌بر نیشکر هفت‌تپه پس از شنیدن خبر خودکشی و مرگ علی نقدی، در مقابل شرکت تجمع کردند.

این تشکل صنفی اضافه کرد: «در پی به وجود آمدن فضای ملتهب در شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پاسگاه نیروی انتظامی اقدام به ایجاد ایست و بازرسی و کنترل مدارک ماشین‌های عبوری کرد».

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در سالیان اخیر با مشکل پرداخت نشدن دستمزد و مزایا مواجه بوده‌اند و این موضوع اعتراض‌های صنفی آنها را به دنبال داشته است.

پیش از این نیز به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بهروز نیکوفرد، یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، پس از اخراج به دلیل مشارکت در اعتراض های صنفی، در روز چهارم آبان سال جاری، دو فرزند پسر و دختر ۱۰ تا ۱۲ ساله خود را به شرکت آورده و با چاقو و بنزین، تهدید به کشتن خود و فرزندانش کرده بود.

بر اساس این گزارش، کارگران و همکارانش جلوی او را گرفتند.

در این میان، پرداخت نشدن دستمزد کارگران،‌ باعث شده بود که شماری از کارگران به دلیل فشارهای اقتصادی دست به خودکشی بزنند. از جمله به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، یک کارگر پیمانکاری شاغل در نیروگاه شهید منتظر قائم روز هفتم دی بر روی یک پل عابر در منطقه سه شهرداری فردیس، با بستن طناب به گردن اقدام به خودکشی کرد که به دلیل پاره‌ شدن طناب دار، به زمین برخورد کرد و دچار شکستگی شدید استخوان شد

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ ایلنا، اتحادیه آزاد کارگران ایران و روزنامه دنیای اقتصاد/ب.ک /ک.ر

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG