لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

عیسی کلانتری: با اشتباه مهندسی، بخش اعظم آب خوزستان را شور کردیم


شرکت «سپاسد»، وابسته به سپاه پاسداران، سازنده سد، و شرکت «مهاب قدس»، مهندس مشاور سد گتوند بوده‌اند
شرکت «سپاسد»، وابسته به سپاه پاسداران، سازنده سد، و شرکت «مهاب قدس»، مهندس مشاور سد گتوند بوده‌اند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان، «اشتباه مهندسی»‌ در ساخت سد گتوند را عامل شوری آب در این استان دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ عیسی کلانتری با اعلام این موضوع با اشاره به تغییر محل سد گتوند در دولت محمود احمدی نژاد،‌ افزود: «این کار باعث شد که گنبدهای نمکی به درون آب راه پیدا کنند. گفتند پوشش رُسی می‌دهیم و نمک را از بستر جدا می‌کنیم ولی با اولین آب‌گیری، پوشش از بین رفت و آب شیرین کارون، شور شد».

آقای کلانتری اشاره کرد که «بخش اعظم آب خوزستان را با یک اشتباه مهندسی محرز شور کردیم».

سد گتوند علیا که بر روی رودخانه کارون ساخته شده، بلندترین سد خاکی ایران است و دریاچه این سد نیز دومین دریاچه مصنوعی بزرگ ایران پس از کرخه به شمار می رود.

در دریاچه این سد لایه های نمکی وجود دارد که باعث شور شدن آب دریاچه کارون می‌شود.

به دنبال آبگیری سد گتوند در سال ۹۰، هشدارهایی در خصوص نفوذ آب به لایه‌های نمک در این سد مطرح شده بود.

پیش از این، موسسه آب دانشگاه تهران در زمستان سال ۹۳ ماموریت یافت تا درباره راه‌های رفع شوری آب مخزن سد گتوند تحقیق کند.

در این ارتباط،‌ پیمان بدیعی، رئیس مؤسسه آب و دبیر شورای هماهنگی آب دانشگاه تهران، در بهمن سال گذشته گفت که در گزارش این دانشگاه به دو اشتباه، یعنی «تعیین محور سد در محل نامناسب توسط مشاور اولیه و تصمیم به آب‌گیری سد بدون تکمیل تمهیدات علاج بخشی» اشاره شده است.

او با اشاره به آنکه مطالعات تکمیلی مورد نیاز برای تعیین راه‌کار نهایی زیر نظر وزارت نیرو در حال انجام است، اضافه کرد:‌ «مشاور سد اعلام کرده است که نیازی به اجرای خط انتقال آب شور مخزن نیست».

پیمان بدیعی گفت: «مطابق پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده، نرخ ورود نمک به مخزن سد کاهش یافته و تثبیت شده است. ظاهراً دیدگاه وزارت نیرو این بوده است که نمک انباشته شده داخل مخزن سد جای نگرانی خاصی ندارد. لذا از ادامه تخلیه آن خودداری کرده و بدین ترتیب آبی با کیفیت مناسب در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ تحویل پایین دست شده است».

این در شرایطی است که به گزارش ایسنا، رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو، در فروردین سال گذشته اعلام کرده بود که رفع مشکل سد گتوند با روش «مدیریت مخزن» (کاهش شوری آب) هشت سال زمان می‌برد و بررسی‌ها برای اجرای روش «انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری» ادامه دارد.

شرکت «سپاسد»، وابسته به سپاه پاسداران، سازنده سد، و شرکت «مهاب قدس»، مهندس مشاور سد گتوند بوده‌اند. بخشی از سهام شرکت مهاب قدس نیز متعلق به آستان قدس رضوی است.

با این همه، عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، گفته است که این قرارگاه در طراحی سد گتوند نقشی نداشته و فقط مجری طرح بوده است، به همین دلیل مسئول «این تجربه ناموفق نیست».

خبرگزاری ایسنا‌ و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG