لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

قاضی دادگاه رضا ضراب : آیا وکلای متهم را ایران استخدام کرده است؟


رضا ضراب که به سوءاستفاده از شبکه مالی و بانکی آمریکا برای معاملات با ایران و در نتیجه نقض تحریم‌های آمریکا علیه آن کشور متهم شده است.
رضا ضراب که به سوءاستفاده از شبکه مالی و بانکی آمریکا برای معاملات با ایران و در نتیجه نقض تحریم‌های آمریکا علیه آن کشور متهم شده است.

قاضی دادگاه رضا ضراب، تاجر متمول طلا که متهم است به ایران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا کمک کرده است، گفته است، می خواهد بداند آیا وکلای این شهروند ترکیه از جمله رودلف جولیانی شهردار سابق نیویورک را ایران استخدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد برمن قاضی یکی از دادگاههای ناحیه منهتن در شهر نیویورک در حکم کوتاهی اعلام کرد در جلسه دادرسی روز سه شنبه سئوالاتی مطرح خواهد کرد تا روشن شود آیا وکلای مدافع آقای ضراب از جمله رودلف جولیانی را کشورهای ایران، آمریکا و یا ترکیه استخدام کرده اند.

جلسه دادرسی روز سه شنبه روی این موضوع تمرکز خواهد داشت که آیا وکلای مدافع رضا ضراب یعنی رودلف جولیانی شهردار سابق نیویورک و مایکل موکاسی دادستان کل سابق آمریکا برای دفاع از این پرونده تضاد منافع خواهند داشت. رضا ضراب که به سوءاستفاده از شبکه مالی و بانکی آمریکا برای معاملات با ایران و در نتیجه نقض تحریم‌های آمریکا علیه آن کشور متهم شده تا این مرحله از دادرسی تمامی اتهامات را رد کرده است.

آقای ضراب با هدف رسیدن به نوعی مصالحه و راه حل دیپلماتیک در مورد این پرونده بین دولت‌های آمریکا و ترکیه رودلف جولیانی و مایکل موکاسی را استخدام کرده است.

هر دو وکیل در مورد پرونده رضا ضراب با مقامات آمریکایی و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفتگو کرده اند. آقای اردوغان دولت آمریکا را متهم کرده که در این پرونده «اهداف پنهانی» را دنبال می کنند. آقای جولیانی از مشاوران دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، ماه گذشته در استشهادی که به دادگاه تسلیم کرد گفت مقامات هر دو کشور برای حل دیپلماتیک این موضوع «آمادگی » دارند.

دادستانی در مورد تضاد منافع اظهار نگرانی کرده چون هشت بانک آمریکایی که در این پرونده دخیل هستند از موکلین دفاتر حقوقی رودلف جولیانی و یا مایکل موکاسی بوده اند و دفتر حقوقی آقای جولیانی نماینده ثبت شده حکومت ترکیه در آمريکاست.

رودلف جولیانی و مایکل موکاسی در استشهادی که روز ۲۰ آوریل به دادگاه تسلیم کردند گفتند دفاع حقوقی آنها از پرونده رضا ضراب هیچ تضاد منافعی ایجاد نمی کند.

طبق اسناد مربوط به فعالیت شرکت‌های خارجی یا وابسته به دولتهای خارجی در آمریکا که به دادگاه تسلیم شده است دفتر حقوقی آقای جولیانی به نام گرینبرگ تراورینگ در سال ۲۰۱۴ توسط گروه گفاردت که برای حکومت ترکیه کار لابی گری انجام می دهد استخدام شد. این اسناد نشان می دهند که کارمندان این دفتر حقوقی در مورد مناسبات حکومتهای آمریکا و ترکیه با اعضای مجالس قانونگذاری آمریکا و کارمندان آنها گفتگو کرده اند.

XS
SM
MD
LG