لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

کارنامه آذر ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آذر ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۰:۲۳ ۱.۹.۱۳۹۷

سه تن دیگر از کارگران بازداشتی نیشکر هفت تپه آزاد شدند

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز پنجشنبه از آزادی سه تن از بازداشت شدگان روز یکشنبه خبر داد.

به نوشته این تشکل صنفی، مسلم آرمند، محمد خنیفر و حسن فیاضی، سه تن از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه آزاد شده اند.

بر اساس این گزارش، اسماعیل بخشی، دیگر نماینده کارگران، و سپیده قلیان، فعال صنفی، همچنان زندانی اند.

پیشتر کریم یاوری، فرستاده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از آزادی این پنج تن با قرار کفالت خبر داده بود.

در روز یکشنبه، 19 تن در جریان اعتراض های کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شده بودند که ۱۴ تن روز دوشنبه و سه تن نیز در روز پنجشنبه آزاد شدند.

در سالیان اخیر، شماری از کارگران معترض به شرایط معبشتی و فعالان کارگری به اتهام های امنیتی با برخوردهای امنیتی و قضایی مواجه شده اند.

در این ارتابط، کنفدراسیون بین المللی کارگران صنایع غذایی، کشاورزی و خدمات از کارگران نیشکر هفت تپه حمایت کرده اند و اتحادیه معلمان بریتانیا و دو سازمان حقوق بشری عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر از برخورد با این کارگران انتقاد کرده اند.

۱۳:۲۶ ۲.۹.۱۳۹۷

حمایت دانشجویان دانشگاه زنجان از مطالبات صنفی کارگران و معلمان

دانشجویان دانشگاه زنجان روز جمعه حمایت خود را از مطالبات صنفی کارگران و معلمان اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دانشجویان در جریان سخنرانی حسین راغفر و پرویز صداقت،‌ دو اقتصاددان، در این دانشگاه، پلاکاردهایی را در دست گرفته بودند.

پیش از این،‌ دانشجویان دانشگاه‌های علامه،‌ تهران و چمران اهواز حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرده بودند.

این کارگران از ۱۹ روز پیش اعتصاب کرده و خواستار بازگردانده شدن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه از بخش خصوصی به کارگران و با مدیریت شورای کارگری شرکت و یا به دولت و با نظارت این شورا هستند.

خواست دیگر کارگران نیشکر هفت‌تپه، پرداخت دستمزدهای معوقه‌شان است. در این ارتباط،‌ یک ماه از چهار ماه دستمزد معوقه آنان در روز پنجشنبه پرداخت شد.

مقام‌های دولتی می‌گویند یک ماه دیگر نیز در روزهای آینده یا در هفته دوم آذرماه پرداخت خواهد شد.

اما تاکنون در مورد دو ماه باقیمانده خبری اعلام نشده است.

۱۳:۳۳ ۲.۹.۱۳۹۷

ادامه اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه در شوش

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز جمعه و در نوزدهمین روز اعتصاب خود، پس از تجمع در مقابل فرمانداری شوش، به مصلای نماز جمعه این شهرستان رفتند.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی کارگران هفت‌تپه، تجمع‌کنندگان در مقابل فرمانداری شوش شعار «کارگر زندانی آزاد باید گردد»‌ سر دادند.

در حال حاضر، اسماعیل بخشی،‌ یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، همراه با سپیده قلیان،‌ فعال مدنی، از روز یکشنبه در بازداشت به سر می‌برند.

این دو همراه با ۱۷ کارگر دیگر به دست ماموران امنیتی در روز یکشنبه بازداشت شدند. ۱۴ تن از این بازداشت‌شدگان روز دوشنبه و سه تن دیگر در روز پنجشنبه با قرار کفالت آزاد شدند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۹ روز پیش اعتصاب کرده‌اند. آنان خواستار بازگردانده شدن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه از بخش خصوصی به کارگران و با مدیریت شورای کارگری شرکت و یا به دولت و با نظارت این شورا هستند.

خواست دیگر کارگران نیشکر هفت‌تپه، پرداخت دستمزدهای معوقه‌شان است. در این ارتباط،‌ یک ماه از چهار ماه دستمزد معوقه آنان در روز پنجشنبه پرداخت شد.

مقام‌های دولتی می‌گویند یک ماه دیگر نیز در روزهای آینده یا در هفته دوم آذرماه پرداخت خواهد شد.

اما تاکنون در مورد دو ماه باقیمانده خبری اعلام نشده است.

۱۳:۵۹ ۲.۹.۱۳۹۷

نماینده مجلس خبرگان از خوزستان از بازگشت مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به دولت حمایت کرد

نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان در دیدار با نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که دولت موظف است مقدمات بازگشت این شرکت به بخش دولتی را در برنامه خود قرار دهد.

به نوشته کانال رسمی کارگران هفت تپه در تلگرام، آیت الله عباس کعبی در این ارتباط در گفت‌وگوی تلفنی با معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران، از او قول بررسی موضوع بازگشت شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی در جلسه هیئت دولت را گرفت.

این نماینده مجلس خبرگان همچنین در دیدار با نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه گفت که موضوع مالکیت بخش خصوصی در این شرکت و بازگشت آن به بخش دولتی در مجلس خبرگان مطرح خواهد شد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۹ روز پیش اعتصاب کرده‌اند. آنان خواستار بازگردانده شدن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه از بخش خصوصی به کارگران و با مدیریت شورای کارگری شرکت و یا به دولت و با نظارت این شورا هستند. مقام‌های دولت حسن روحانی تاکنون ضمن مخالفت با این خواسته،‌از روند واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی دفاع کرده‌اند.

۱۶:۱۲ ۴.۹.۱۳۹۷

۳ هفته از اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه گذشت

کارگران نیشکر هفت تپه روز یکشنبه و در بیستمین روز از اعتصاب و اعتراض خود در خیابان های شوش راهپیمایی و در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

کارگران در راهپیمایی و تجمع خود شعارهایی مانند "کارگر زندانی آزاد باید گردد"، گفولاد هفت تپه پیوندتان مبارک"، "همشهری به گوش باش ما کارگریم نه اوباش" و "گارگر هفت تپه اتحاد اتحاد" سر دادند.

کارگران نیشکر هفت تپه خواستار آزادی اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران، و سپیده قلیان، فعال مدنی، هستند که یکشنبه هفته گذشته همراه با ۱۷ تن دیگر از نمایندگان کارگران بازداشت شدند. این ۱۷ تن در روزهای دوشنبه و پنجشنبه گذشته با قرار کفالت آزاد شدند.

با این همه، آقای بخشی و خانم قلیان آزاد نشده اند زیرا به گفته کریم یاوری، نماینده وزیر تعاون، کار و فاه اجتماعی، اتهام امنیتی متوجه آنان شده است. تاکنون هیچیک از مفام های قضایی و دولتی عنوان این اتهام امنیتی را اعلام نکرده اند.

کارگران نیشکر هفت تپه همچنین خواستار بازگردانده شدن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه از بخش خصوصی به کارگران و با مدیریت شورای کارگری شرکت و یا به دولت و با نظارت این شورا هستند. مقام‌های دولت حسن روحانی تاکنون ضمن مخالفت با این خواسته،‌ از روند واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی دفاع کرده‌اند.

دیگر خواسته کارگران، پرداخت کامل دستمزدهای معوقه شان است. تاکنون یک ماه از دستمزد آنان پرداخت شده و گفته شده است که دستمزد ماه دوم نیز تا پایان هفته جاری پرداخته خواهد شد. اما دو ماه باقیمانده قرار است در ماه آینده پرداخت شود.

۰۲:۱۵ ۵.۹.۱۳۹۷

کارفرمای خصوصی نیشکر هفت تپه: شرکت به بخش دولتی بازگردانده نخواهد شد

کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه با تشکر از آنچه "حمایت همه جانبه نظام از بخش خصوصی" نامید، اعلام کرد که ایم واحد کشاورزی - صنعتی "به هیچ وجه به بخش دولتی بازگردانده نخواهد شد و خصوصی باقی خواهد ماند".

امید اسد بیگی در پبامی ویدئویی که روز یکشنبه در شبکه های اجتماعی انتشار یافت، همچنین در واکنش به اعتصاب و اعتراض سه هفته ای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه گفت: "این اعتصاب به جز ایجاد بی نظمی و مشکلات عدیده برای مجموعه هیچ چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد".

کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از مسئولان کشوری و استانی و همچنین قوه قضائیه از کارگران خواست "به افراد معاند و کانال های معاند مخالف نظام گوش ندهند زیرا آنها جز سودجویی و دستیابی به اهداف سیاسی خود هدف دیگری را دنبال نمی کنند".

پیشتر سخنان برخی از مقام های دولتی و قضایی حاکی از زندانی بودن و یا فرار کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه بود. از جمله غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، هفته گذشته از متواری بودن این کارفرما خبر داد و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ابران، چهارشنبه گذشته اعلام کرد که به دلیل برخی مشکلات بازداشت شده است.

قبل از آن، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز اول آبان به خبرگزار یمیزان گفته بود شخصی که شرکتی را در استان خوزستان خریداری و بین سال های ۹۴ تا ۹۶ حدود ۸۰۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی دریافت کرده بود، متواری است. او به نام این شخص و شرکت مورد نظر اشاره نکرده بود.

پس از این سخنان، دور جدید کارگران شرکت نیشکر هفت تپه آغاز شد. کارگران نیشکر هفت تپه همچنین خواستار بازگردانده شدن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه از بخش خصوصی به کارگران و با مدیریت شورای کارگری شرکت و یا به دولت و با نظارت این شورا هستند. مقام‌های دولت حسن روحانی تاکنون ضمن مخالفت با این خواسته،‌ از روند واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی دفاع کرده‌اند. این در شرایطی است که انتقادهای بسیاری متوجه چگونگی واحدهای خصوصی سازی شده مانند شرکت نیشکر هفت تپه، کشت و صنعت مغان ، ماشین سازی تبریز و ... شده است.

دیگر خواسته کارگران، پرداخت کامل دستمزدهای معوقه شان است. تاکنون یک ماه از دستمزد آنان پرداخت شده و گفته شده است که دستمزد ماه دوم نیز تا پایان هفته جاری پرداخته خواهد شد. اما دو ماه باقیمانده قرار است در ماه آینده پرداخت شود.

در این ارتباط، کارفرمای خصوصی شرکت در پیام ویدئویی خود اشاره ای به دستمزد معوقه کارگران نکرد.

۱۳:۳۵ ۵.۹.۱۳۹۷

ادامه اعتصاب و راهپیمایی کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد در شوش و اهواز

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در شهر شوش و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در شهر اهواز روز دوشنبه به اعتصاب و اعتراض خود ادامه دادند.

اعتراض در نیشکر هفت‌تپه از ۲۲ روز پیش و در گروه ملی صنعتی فولاد ایران از ۱۷ روز پیش آغاز شده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه در شعارهای خود از جمله خواستار آزادی اسماعیل بخشی، نماینده خود شدند که از یکشنبه هفته قبل در بازداشت به سر می‌برد. راهپیمایی کارگران نیشکر هفت‌تپه به رغم تهدید کارفرما به اخراج کارگران اعتصابی انجام شد. کارگران گروه ملی فولاد ایران هم علیه دولت شعار دادند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار واگذاری مالکیت این شرکت به کارگران و با مدیریت شورای کارگری و یا به دولت هستند.

آنها همچنین خواستار پرداخت کامل دستمزدهای معوقه خود هستند. تاکنون یک ماه از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران نیشکر هفت‌تپه پرداخت شده است و قرار است یک ماه دیگر در هفته جاری پرداخت شود.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران هم خواستار راه اندازی تولید، ‌بازگردانده شدن مالکیت این مجتمع از بانک ملی به دولت و پرداخت کامل دستمزدهای معوقه‌شان هستند.

دولت حسن روحانی با تغییر در مالکیت این واحدها مخالفت کرده‌است.

۰۲:۴۹ ۶.۹.۱۳۹۷

"نیمی از دستمزد معوقه کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران پرداخت می شود"

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز دوشنبه و در هفدهمین روز اعتصاب و اعتراض خود در اهواز راهپیمایی کردند. همزمان مدیرعامل این مجتمع صنعتی از پرداخت نیمی از مطالبات کارگران در روزهای آینده خبر داد.

کسری غفوری به خبرگزاری ایلنا گفت: فروش محصولات تولیدی گروه ملی صنعتی فولاد ایران در بازار آزاد آغاز شده است که در نتیجه در روزهای آینده شاهد پرداخت نیمی از مطالبات معوقه مزدی کارگران خواهیم بود.

مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران افزود: با ابلاغیه فروش آزاد محصولات تولیدی مجتمع گروه ملی فولاد ایران به ارزش مالی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان، اولویت اصلی شرکت پرداخت حقوق کارگران خواهد بود که در مرحله اول، یک ماه و نیم از معوقات مزدی سه ماهه کارگران در ماه جاری پرداخت می‌شود و بقیه نیز در دی ماه به حساب کارگران واریز خواهد شد.

او از کارگران معترض این مجتمع خواست به محل کار خود بازگردند و گفت که آنان دغدغه حقوق نداشته باشند چراکه به زودی به مطالبات معوقه مزدی خود خواهند رسید.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران پیش از این خواستار راه اندازی تولید، ‌بازگردانده شدن مالکیت این مجتمع از بانک ملی به دولت و پرداخت کامل دستمزدهای معوقه‌شان شده اند.

دولت با بازگردانده شدن مالکیت این مجتمع مخالفت کرده است.

۱۴:۳۹ ۶.۹.۱۳۹۷

حمایت کانون صنفی معلمان تهران از کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز

کانون صنفی معلمان تهران در بیانیه‌ای «حمایت و همدلی»‌ خود را با کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران و خواسته‌های صنفی آنان اعلام کرد.

۲۳ روز از اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه و ۱۸ روز از اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران می‌گذرد و آنها با دست زدن به اعتصاب و نیز انجام راهپیمایی و تجمع، خواستار تحقق خواسته‌های صنفی خود هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار واگذاری مالکیت این شرکت به کارگران و با مدیریت شورای کارگری و یا به دولت هستند. آنها همچنین خواستار پرداخت کامل دستمزدهای معوقه خود هستند. تاکنون دو ماه از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران نیشکر هفت‌تپه پرداخت شده است و قرار است دو ماه دیگر د ردی ماه پرداخت شوند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران هم خواستار راه اندازی تولید، ‌بازگردانده شدن مالکیت این مجتمع از بانک ملی به دولت و پرداخت کامل دستمزدهای معوقه‌شان هستند. مدیر عامل این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که پس از فروش محصولات این مجتمع، یک ماه و نیم از سه ماه دستمزد معوقه آنان پرداخت خواهد شد.

اما دولت حسن روحانی با تغییر در مالکیت این دو واحد مخالفت کرده‌ است.

کانون صنفی معلمان تهران در بیانیه خود با اعلام اینکه «معلمان براساس جایگاه اجتماعی خود درک می‌کنند که کارگران رنج کشیده و خانواده‌ آنان روزهای سختی را از لحاظ معیشتی می‌گذرانند» افزود که آنها «مجبور شده‌اند علی‌رغم میل باطنی دست از کار بکشند و شدیدترین فشارهای امنیتی را تحمل کنند».

این تشکل صنفی معلمان اشاره کرد که «نگاه سرشار از سوءظن امنیتی» به نیابت از «مسئولان شرایط خردکننده اقتصادی کنونی،‌ شکاف طبقاتی عریان و بی‌عدالتی و ویژه‌خواری‌های آشکار و نهان کاربدستان»‌، «قربانیان این زنجیره‌ معیوب را هدف گرفته‌ و با فشار بازداشت و شلاق و زندان، سعی در پاک کردن صورت مسئله» دارد.

کانون صنفی معلمان تهران از دولت حسن روحانی خواست که بر اساس وظایفش و بر اساس سوگندی که خورده است، «حق اعتراضات صنفی و تشکل‌یابی اصناف را به رسمیت بشناسد و به‌دور از شعارگرایی و اقدام‌های موقت و مسکن‌گونه، قدم‌های عملی برای برآورده ساختن مطالبات صنفی و معیشتی کارگران، معلمان، رانندگان و سایر قشرهای اجتماعی بردارد».

این تشکل صنفی همچنین خطاب به نمایندگان مجلس گفت اگر «به جهت ملاحظات سیاسی و منافع اقتصادی درکنار کارگران معترض حضور نمی‌یابند، می‌توانند با مطرح کردن و پیگیری مسایل آنان به وظایف ذاتی نمایندگی‌شان عمل کنند» و از قوه قضاییه خواست برای «اعاده‌ حق و حقوق کارگران، در تخلفاتی که در سطوح مدیریتی و حاکمیتی رخ می‌دهد، به نفع آسیب‌دیدگان، ورود پیدا کند».

کانون صنفی معلمان تهران همچنین خواستار آن شد که «تمامی حقوق مادی و اجتماعی کارگران باید به ایشان بازگردانده شود. بازداشت شدگان آزاد شوند و به سر کار خود بازگردند».

۱۵:۱۱ ۶.۹.۱۳۹۷

تجمع ده‌ها کارگر شهرداری لالی در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۱ ماه دستمزد

کارگران شهرداری لالی در استان خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۱ ماه دستمزد خود در میدان «شهدای ۲۱ دی»‌ این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، در جریان این تجمع اعتراضی که پس از چهار روز اعتصاب کارگران انجام شد، بهرام رحیمی، یکی از تجمع‌کنندگان، از «شدت فشارهای معیشتی و ناراحتی ناشی از عدم توجه مسئولین به شرایط مشقت بار» کارگران دچار حمله قلبی شد و به بیمارستان انتقال یافت.

بر اساس این گزارش، کارگران معترض شهرداری لالی پس از این تجمع به سوی دفتر امام جمعه لالی راهپیمایی کردند که با ممانعت نیروهای انتظامی مواجه شدند و پس از آن، به طرف دادگستری شهر رفتند و با تجمع در مقابل آن محل،‌ خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

در پی این تجمع، «دادستان لالی در تماس با مسئولین شهرداری وعده پرداخت حقوق معوقه کارگران در روزهای آینده را از آنها گرفت و با این وعده کارگران به تجمع خود پایان دادند».

در سالیان اخیر،‌ پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه در برخی از مناطق ایران، اعتراض و اعتصاب کارگران را به دنبال داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG