لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

کارنامه شهریور ۹۷

آخرین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۴۰ ۱.۶.۱۳۹۷

خبرهای صنفی و کارگری؛ هر روز در کارنامه

رادیوفردا در سال‌های اخیر هر هفته مسائل کارگری و صنفی را به ویژه در قالب مجله هفتگی کارنامه مرور کرده است.

از نخستین روز شهریورماه ۹۷، پرونده رویدادهای صنفی و کارگری در ماه جاری را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۴۴ ۱.۶.۱۳۹۷

بسته رفاهی بهبود معیشت به حساب نیروهای قراردادموقت صنعت نفت واریز شد

بسته رفاهی بهبود معیشت، همراه با حقوق مرداد ماه، به حساب نیروهای قراردادموقت صنعت نفت واریز شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این مزایای مزدی شامل هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه مزدی و پرداخت‌های بیمه‌ای هستند و به گفته نیروهای قراردادموقت صنعت نفت، دریافتی مرداد آنان بین ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بسته رفاهی بهبود معیشت پس از انتقادها و اعتراض‌های نیروهای قرارداد موقت صنعت نفت در سالیان اخیر به آنها تعلق گرفته است.

۱۶:۵۳ ۱.۶.۱۳۹۷

ششمین روز اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه؛ کارگران به وزیر جهاد کشاورزی شکایت کردند

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه و در ششمین روز اعتصاب خود با برگزاری تجمعی خواستار پرداخت سه ماه دستمزد معوقه خود شدند.

آنها همچنین‌ به فقدان امنیت شغلی، رعایت نشدن اصول ایمنی در محیط کار و تفکیک و تقسیم زمین‌های شرکت و واگذاری آنها به شرکت‌های تازه تاسیس معترضند وخواستار سازماندهی قراردادهای کار، ثبت قرارداد قانونی و پرداخت به موقع دستمزدها هستند.

به گفته تشکل‌های کارگری، نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه با محمود حجتی،‌ وزیر جهاد کشاورزی،‌ دیدار و به وضعیت فعلی این شرکت خصوصی‌سازی شده اعتراض کردند.

۱۹:۰۷ ۱.۶.۱۳۹۷

«فرهنگیان نباید مشکلات معیشتی و مشکل مسکن داشته باشند»

اصغر مسعودی، رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی،‌ خواستار توجه به مشکلات فرهنگیان در ایران شد و گفت: فرهنگیان نباید مشکلات معیشتی و مشکل مسکن داشته باشند و بعد از مدرسه مسافرکشی کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای مسعودی روز پنجشنبه با اعلام اینکه «این فرد (فرهنگی) نمی‌تواند انسانی را به درستی تربیت کند»، افزود: «اجرای و حل مسائل و مشکلات بر عهده وزیر و رئیس جمهوری است».

در سالیان گذشته،‌ تشکل‌های معلمان بارها با انتشار بیانیه‌ها و یا برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شماری از شهرهای ایران خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود و بهبود کیفیت آموزش و پرورش در ایران شده‌اند.

۲۰:۲۹ ۱.۶.۱۳۹۷

نامه‌نگاری چند نماینده مجلس به رئیس قوه قضائیه درباره محمد حبیبی

فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اعلام اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس نامه‌ای را در مورد وضعیت محمد حبیبی، عضو زندانی هیئت مدیره کانون صنفی معلمان، آماده کرده‌اند،‌ گفت: این نامه را برای رئیس قوه قضائیه می‌فرستیم تا حکم آقای حبیبی «کمی با تخفیف» روبرو شود.

آقای حبیبی روز ۲۰ اردیبهشت در تجمع فرهنگیان در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران بازداشت شد. او که اکنون در زندان فشافویه زندانی است، به اتهام‌های امنیتی به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم شد. اما به گفته یکی از وکلای مدافعش، بیشترین حد، هفت سال و نیم قابل اجراست.

به گزارش وبسایت رویداد ۲۴، فاطمه سعیدی با اشاره به اینکه تلاش های او برای انتقال محمد حبیبی به زندان اوین موفق نبوده است، به نقل از خانواده و همسر این فعال حقوق صنفی معلمان گفت: محیطی که آقای حبیبی به عنوان یک معلم روزهای خود را سپری می‌کند بین کسانی است که به جرم ضرب و شتم، قتل و دزدی دستگیر هستند.

۲۰:۴۰ ۱.۶.۱۳۹۷

احضار یک فعال کارگری به دادگاه انقلاب سنندج

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که خلیل کریمی، کارگر ساختمانی و از اعضای این اتحادیه، بر اساس احضاریه دادگاه انقلاب سنندج، باید روز ۱۹ شهریور برای رسیدگی به پرونده‌اش، خود را به شعبه اول این دادگاه معرفی کند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن احضار آقای کریمی، خواستار «منع تعقیب قضایی و پرونده‌سازی‌های واهی» علیه این فعال کارگری شد.

در سالیان اخیر، برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران و فعالان و تشکل‌های کارگری در ایران انجام شده که اعتراض سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های صنفی در جهان را به دنبال داشته است.

۲۱:۵۹ ۱.۶.۱۳۹۷

وزیر جهاد کشاورزی:‌ رفع مشکلات کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه پیگیری می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:‌ رفع مشکلات کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه و پرداخت حق سنوات آنها پیگیری می‌شود.

محمود حجتی روز پنجشنبه در سخنانی که از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا انتشار یافت،‌اشاره‌ای به اعتصاب شش روزه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نکرد.

ایرنا تنها اشاره کرد که جمعی از کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه در جریان سفر این مقام دولتی به استان خوزستان و بازدید از کارخانه پاک چوب این استان، خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

به گفته تشکل‌های کارگری، نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه با محمود حجتی،‌ دیدار و به وضعیت فعلی این شرکت خصوصی‌سازی شده اعتراض کردند.

۱۳:۱۸ ۳.۶.۱۳۹۷

سه ماه دستمزد و شش سال سنوات کارگران و کارکنان نگهداری و خط و ابنیه فنی راه آهن پرداخت نشده است

شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری و خط و ابنیه فنی راه آهن ایران اعلام کرد که سه ماه دستمزد و شش سال سنوات این کارگران و کارکنان پرداخت نشده است.

در هفته های گذشته، کارگران و کارکنان نگهداری و خط و ابنیه فنی راه آهن در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات مزدی‌شان اعتصاب کرده بودند.

در برخی موارد، اعتصابیون، خطوط راه آهن را برای چند ساعت مسدود کردند که برخی از این حرکت‌های اعتراضی در رسانه‌های رسمی انعکاس یافت.

در پی این اعتصاب سه هفته‌ای، تنها یک ماه دستمزد معوقه کارگران و کارکنان نگهداری و خط و ابنیه فنی راه آهن پرداخت شد.

۱۳:۲۰ ۳.۶.۱۳۹۷

حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران از اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه حمایت خود از اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه را اعلام کرد.

این تشکل صنفی با اشاره به چندین اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در یک سال گذشته نوشت: نه تنها هیچ مسئولی در کشور، به فریاد دادخواهی‌شان رسیدگی نکرده بلکه کارگران با استفاده از پلیس و نهادهای امنیتی سرکوب هم شده‌اند.

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه خود هستند و به ناروشن بودن وضعیت پرداخت بیمه، تفکیک و فروش املاک این واحد معترضند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه همچنین اقدام برای سرکوب مطالبات آنان، تجمع و اعتصاب شان از سوی نهادهای جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و از مسئولان کشور خواست هر چه سریع‌تر به "فریاد دادخواهی" کارگران هفت تپه و نیز سایر کارگران معترض در ایران رسیدگی کنند.

در سالیان اخیر، شماری از کارگان و فعالان کارگری و صنفی با برخوردهای امنیتی و قضایی مواجه شده اند.

۱۳:۲۳ ۳.۶.۱۳۹۷

انتقاد کانون مدافعان حقوق کارگر از "چوب حراج به اموال کارگران در سازمان تامین اجتماعی"

کانون مدافعان حقوق کارگر از آنچه "چوب حراج به اموال کارگران در سازمان تامین اجتماعی" خواند، انتقاد کرد.

اشاره این تشکل صنفی به اعلام فروش ده‌ها شرکت متعلق به شستا (شرکت‌های تامین اجتماعی) به بخش خصوصی بود.

کانون مدافعان حقوق کارگر با اعلام اینکه سازمان تامین اجتماعی دولتی نیست که دولت بخواهد آنها را با استناد به اصل ۴۴ قانون اساسی بفروشد، نوشت: کارگران که صاحب اصلی تامین اجتماعی هستند، به خوبی می‌دانند که هدف از خصوصی سازی، زدن چوب حراج به اموال عمومی است.

این تشکل کارگری اشاره کرد که در گذشته، شرکت‌های بزرگ دولتی به قیمت‌های پایین فروخته شده‌اند و در این ارتباط به شرکت نیشکر هفت‌تپه اشاره کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG