لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

مقام های کرد عفرین خواستار حمایت حکومت سوریه در برابر عملیات ترکیه شدند


 منطقه جندیرس در نزدیکی عفرین.
منطقه جندیرس در نزدیکی عفرین.

مقام های کرد عفرین روز پنجشنبه، پنجم بهمن، از حکومت بشار اسد خواسته اند تا در مقابله با عملیات نظامی ترکیه در این منطقه از آنها حمایت کند.

ارتش ترکیه از روز ۳۰ دی ماه عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون» را در عفرین،‌ در شمال غربی سوریه برای بیرون راندن نیروهای نظامی کُرد «یگان‌های مدافع خلق» از این منطقه، شروع کرده است. این عملیات باعث گشوده شدن جبهه جدیدی در جنگ داخلی سوریه شده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه مقام های عفرین آمده است: ما از دولت سوریه می خواهیم که به تعهدات خود در قبال عفرین عمل کند و از مرزهای این کشور در برابر حمله ارتش متجاوز ترکیه محافظت کند.

آنها همچنین خواستار استقرار نیروی های دولتی برای محافظت مرزهای عفرین شده اند.

آمریکا از نیروهای کردهای سوریه در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، حمایت می‌کند. ولی ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند که به گفته آن وابسته به حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، است.

کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد،دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، از ترکیه خواسته است تا عملیات نظامی در عفرین در شمال سوریه را محدود کند.

طبق این گزارش، آقای ترامپ همچنین در مورد اقداماتی که ممکن است باعث بروز درگیری بین نظامیان ترکیه و آمریکا شود، هشدار داده بود.

«ترکیه به عملیات در عفرین پایان دهد»

در همین حال گزارش ها حاکی است که تام باسرت، مشاور امنیت داخلی رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در داووس، سوییس گفته است، واشینگتن ترجیح می دهد نیروهای نظامی ترکیه به عملیات خود در منطقه عفرین پایان دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تام باسرت تصریح کرده است، ترکیه با ورود به سوریه و عفرین باید مواظب تنش های بالقوه ناشی از این اقدام باشد.

آمریکاپیش از این نیز خواستار خویشتنداری ترکیه شده بود.

این در حالی است که ترکیه روز پنجشنبه از آمریکا خواست یا تمامی حمایت‌های خود از «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را متوقف کند، یا خطر رویارویی با نیروهای زمینی ترکیه در سوریه را بپذیرد.

رویترز می گوید، حرکت نیروهای نظامی ترکیه به سمت منبج، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شرق عفرین، که تحت کنترل نیروهای کرد است، تهدیدی برای تلاش های آمریکاجهت برقراری ثبات در شمال شرقی سوریه خواهد بود.

آمریکا در آن منطقه نیروهای نظامی مستقر کرده و هرگونه عملیات از سوی ترکیه ممکن است به درگیری مستقیم واحدهای نظامی این کشور با نیروهای آمریکایی بینجامد.

با استفاده از گزارش های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG