لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

«۲۵ عضو» پارلمان اسرائیل امضای خود را در حمایت از تشکیل «آذربایجان جنوبی» پس گرفتند


نمایی از کنست، پارلمان اسرائیل
نمایی از کنست، پارلمان اسرائیل

وزیر اطلاعات اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد پس از اطلاع از نامه ۳۲ نماینده پارلمان اسرائیل در حمایت از تشکیل «آذربایجان جنوبی»، توانسته است ۲۵ نفر از امضاکنندگان این نامه را قانع کند که امضای خود را پس بگیرند.

در روزهای گذشته، ۳۲ عضو پارلمان اسرائیل که بیشتر از احزاب مذهبی تندرو و حامی دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو هستند، در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور درخواست کرده بودند تا اورشلیم از تشکیل آنچه که «آذربایجان جنوبی» خوانده بودند، حمایت کند.

منظور این نمایندگان از «آذربایجان جنوبی»، بخش‌های آذری‌نشین شمال غربی ایران است.

انتشار این نامه با سربرگ رسمی پارلمان اسرائیل خشم بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی را برانگیخت و شاهزاده رضا پهلوی نیز به آن واکنش نشان داد.

گیلا گاملی‌ال، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز سه‌شنبه به فارسی توئیت کرد که «مبارزه با رژیم تندرو دینی خواست مشترک ملت‌های بسیاری است، و ما باید این را همواره ادامه دهیم».

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت در این زمینه نوشت پس از توئیت شاهزاده رضا پهلوی و خشم ایرانیان داخل و خارج در قبال این نامه، وزیر اطلاعات این کشور در تلاش برای آگاه کردن این نمایندگان از ابعاد اقدام خود، با آن‌ها گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، ۲۵ تن از امضاکنندگان این درخواست، در نامه‌ای به وزیر اطلاعات نوشتند: «ما امضای خود را پس گرفته و از مفاد نامه پیشین در خصوص تشکیل کشور در سرزمینی که بخشی از خاک ایران است و اقلیت آذری در آن ساکن است، عدول می‌کنیم».

یدیعوت آحرونوت افزود به جز این ۲۵ نفر، متان کاهانا و موشه روت، دو نماینده دیگر مجلس نیز تلفنی امضای خود را پس گرفتند. فعلا امضای «حیلی تروپر»، عضو حزب اپوزیسیون «اردوگاه ملی» و وزیر پیشین، و نمایندگان حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن در حمایت از «آذربایجان جنوبی» باقی مانده است.

وزیر اطلاعات اسرائیل روز سه‌شنبه گفت: «من به تلاش برای نزدیک کردن قلوب و زدن پل میان دو ملت اسرائیل و ایران، بر اساس ارزش‌های مشترک، اراده و منافع متقابل، ادامه خواهم داد که در سفر اخیر ولیعهد ایران به اسرائیل این رویکرد را نشان دادم».

شاهزاده رضا پهلوی روز ۱۰ اردیبهشت به نامه ۳۲ نماینده پارلمان اسرائیل واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت که «تعرض کلامی ۳۲ نماینده مجلس اسرائیل به تمامیت ارضی ایران غیرقابل پذیرش و در خدمت رژیم ضد ایرانی جمهوری اسلامی است».

او مطالبه این دسته از اعضای «کنست» را «نابخردی» و «در تقابل کامل با مواضع رهبران و مقامات ارشد اسرائیل در دیدارهای اخیر با آن‌ها» توصیف کرده و افزوده بود که نگرانی خود و هم‌میهنان را به آگاهی مقامات اسرائیلی رسانده تا در این باره شفاف‌سازی کرده و «مانع سوءاستفاده کسانی شوند که از بازسازی دوستی قدیمی میان دو ملت ایران و اسرائیل ناخشنودند».

به نوشته یدیعوت آحرونوت، نامه ۳۲ نماینده پارلمان اسرائیل در پی دیدار دو هفته پیش الی کوهن، وزیر خارجه، از باکو و به‌دنبال درخواست جامعه یهودیان جمهوری آذربایجان مطرح شده بود.

این جامعه از اسرائیل خواسته بود تا از روابط خود با قدرت‌های جهانی برای فشار بر ایران جهت «قطع» آنچه که «خشونت» علیه آذری‌های ایران خوانده شده است، استفاده کند.

این روزنامه افزود: حاخام زمیر ایسایف، رهبر روحانی یهودیان ساکن باکو که خود گرجی‌تبار است، این درخواست را مطرح کرده بود.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، پاییز پارسال مدعی شده بود که آذری‌‌های ایران از بسیاری از حقوق خود محروم هستند.

اسرائیل و آذربایجان ۳۱ سال است که با هم رابطه سیاسی دارند و سفارت اسرائیل در باکو فعال بوده است، اما آذربایجان ماه گذشته سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح کرد. سفر اخیر وزیر خارجه اسرائیل به باکو در پی افتتاح سفارت آذربایجان انجام شد.

به موازات تحکیم همکاری‌های اسرائیل و آذربایجان، روابط تهران و باکو در دوره اخیر و به‌ویژه پس از حمله مسلحانه یک شهروند ایرانی به سفارت آذربایجان و کشتن افسر ارشد امنیتی این مکان، و تحولات دیگر مانند رزمایش‌های مرزی، به سردی گراییده است.

با استفاده از توئیتر، روزنامه یدیعوت آحرونوت، رادیو فردا/ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG