لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

روحانی: اتهام زدن به شخصیت‌ها ضربه کاری به نظام است


حسن روحانی، عضو شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی
حسن روحانی، عضو شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی
در ادامه واکنش‌ها به سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، علیه اصلاح‌طلبان و برخی شخصیت‌های جمهوری اسلامی، حسن روحانی، عضو شورای عالی امنیت ملی کشور، «اتهام زدن به شخصیت‌های نظام» را «ضربه کاری به نظام» توصیف کرد.

این اظهارات اولین موضع‌گیری رسمی حسن روحانی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم است.

وی یکی از مخالفان سرشناس محمود احمدی‌نژاد در دوره اول ریاست جمهوری رئیس دولت نهم بود که همواره مورد حمله او قرار داشت. حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی مسئول هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود که پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد از سوی وی به «خیانت» در پرونده هسته‌ای متهم شد.

حسن روحانی که در حال حاضر نیز عضو شورای عالی امنیت ملی و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است روز پنج‌شنبه در واکنش به دادگاه‌های بازداشت‌شدگان پس از انتخابات و اظهارات اخیر فرمانده کل سپاه تاکید کرد: «این که در دادگاهی از افراد غایب بدون اثبات جرم نام برده شود و یا اتهامی به او وارد شود، با مقررات دینی و قانونی منطبق نیست.»

وی در مورد اظهارات اخیر چند تن از فرماندهان نظامی و طرح اتهام علیه برخی چهره‌های شاخص سیاسی جمهوری اسلامی گفت: «اصولاً اتهام زدن یا اهانت نسبت به شخصیت‌هایی که در پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی نقش داشته‌اند و در مقاطع مختلف خدماتی کرده‌اند نه تنها نتیجه‌ای برای حفظ و تکامل نظام ندارد، بلکه یک ضربه کاری به آن خواهد بود.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: «وقتی ما در جامعه‌ای اخلاق را به مسیر سقوط بکشانیم و احترام افراد را از بین ببریم، این حرمت‌شکنی‌ها سرآغازی خواهد بود برای این که هیچ کس احساس اطمینان و امنیت نکند.» حسن روحانی تاکید کرد: «این سخنان اقدامی خلاف اخلاق، شرع و مصالح ملی است.»

پیش از این و در واکنشی دیگر مجمع روحانیون مبارز صدور اطلاعیه سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در مورد محمد خاتمی و محمد موسوی خوئینی‌ها را «دروغی بزرگ و تهمتی ناروا» خوانده بود.

مجمع روحانیون مبارز در اطلاعیه خود «دروغی آشکار» را «مبنای تحلیل نادرست و توجیه اقدام‌های خلاف و خشونت‌آمیز» توسط فرمانده سپاه پاسداران دانسته و پرسیده است که وقتی فردی با این مسئولیت بالا چنین سخنی می‌گوید، چه باید کرد؟

محمدعلی جعفری در سخنانی، بر پایه اعتراف‌های بازداشت‌شدگان، در تحلیل وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشته بود که محمد موسوی خوئینی‌ها، دبیر پیشین مجمع روحانیون مبارز، پیش از انتخابات اظهار داشته که «باید به هر قیمتی رهبری را از تخت پایین بکشیم».

وی همچنین اعتراف‌های دیگری را نیز مبنای تحلیل مواضع محمد خاتمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری قرار داده و این گفته را به وی نسبت داده که «اگر در این انتخابات احمدی‌نژاد سقوط کند، عملاً رهبری حذف می‌شود».

مجمع روحانیون مبارز در اطلاعیه خود با دروغ خواندن این اظهارات، آن را موجب «تشویش افکار و تحریک بعضی افراد و زمینه‌ساز اجرای برنامه‌های خطرناک» دانسته است.

در ادامه اطلاعیه مجمع روحانیون به وعده رئیس قوه قضائیه در مورد «برخورد با تخلفات از هر کس و در هر مقام» استناد شده و از مدعی‌العموم خواسته شده تا عکس‌العملی مناسب به این اظهارات نشان دهد.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، نیز روز پنج‌شنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت عبدالعزیز حکیم در واکنش به سخنان فرمانده کل سپاه گفت: «ورود آقایان به مسائل سیاسی و دسته‌بندی‌ها به ضرر سپاه است.»

در همین زمینه محمدرضا تابش، دبیر فراکسیون اقلیت مجلس، نیز در واکنش به ادعاهای فرمانده سپاه گفت: «کسانی که مجوز ورود سپاه به انتخابات و اعتراف‌گیری‌ها را دادند باید محاکمه شوند.»

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «توصیه می‌کنم از آنجا که سپاه نهاد کاملا مقدس و فراجناحی و اجماعی است، شان این نهاد را با این رفتارها و طرفداری از یک جناح، گروه یا فرد تقلیل ندهند و شان سپاه را فرو نکاهند و بگذارند آن قداستی که مردم برای سپاه قائل هستند باقی بماند.»

دبیر فراکسیون اقلیت مجلس با بیان این که مداخله سپاه در انتخابات و امور جاری درست و جایز نیست گفت: «توصیه می‌کنم بگذارند زبان ما بسته باشد.»

تابش تاکید کرد: «ما برای حفظ نظام و انقلاب بسیاری از مسایلی که می‌توانست مورد سوء استفاده دشمنان واقع شود را در این شرایط بازگو نکردیم و قصد بازگو کردنش را هم نداریم، بنابراین آقایان کاری نکنند که افراد به موضع‌گیری بیفتند و در این مواضع، حقایق و واقعیت‌ها را مطرح کنند که به ضرر نظام است.»

سخنان اخیر فرمانده سپاه واکنش ابوالفضل فاتح، موسس و مدیرعامل پیشین خبرگزاری دانشجویان ایران و مسئول کمیته اطلاع‌رسانی میرحسین موسوی، را نیز در پی داشت.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخشی از اظهاراتش گفته بود: «محمدعلی ابطحی در اعترافاتش گفته است که خاتمی، فاتح و مهدی هاشمی می‌گفتند برنده شدن در این انتخابات خیلی با دیگر انتخابات فرق دارد، در این وسط جریان اصول‌گرا و رهبر دیگر نمی‌توانند سرشان را بلند کنند و این به معنای یکسره کردن کار است.»

ابوالفضل فاتح با انتشار مطلبی در واکنش به این اظهارات نوشت: «چنین سخن و اتهامی نه تنها کذب محض و افترایی گزاف، که جفایی نابخشودنی است.»

وی خطاب به فرمانده سپاه نوشت: «جناب آقای سردار جعفری نگران ما نباشید. دوستان اشتباه گرفته‌اند. نگرانی، رفتارهای ناصواب نظیر کوی و کهریزک و ... است که خواسته و ناخواسته کیان کشور را هدف گرفته و اتفاقا بیشترین زیان را متوجه مردم، نظام و رهبری ساخته و معلوم نیست که باید شکایت آن را به کدام محکمه برد.»

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، چند روز قبل در سخنانی که در جمع پیش‌کسوتان دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق ایراد کرد با استناد به «اعترافات اخذ شده» از برخی از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات، اتهاماتی را متوجه شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین، و محمد موسوی خوئینی‌ها کرد. این مقام نظامی اصلاح‌طلبان را به تلاش برای «حذف رهبری» متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG