لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

نمايشگاه مجموعه آثار استانلی کوبريک در زوريخ


در بزرگترین نمایشگاه در باره استانلی کوبریک، چگونگی شکل گرفتن آثار این فیمساز فقید به نمایش گذاشته می شود
در بزرگترین نمایشگاه در باره استانلی کوبریک، چگونگی شکل گرفتن آثار این فیمساز فقید به نمایش گذاشته می شود

«در نهان روح فيلمساز خيال انگيز»، نخستين نمايشگاه وسيع در باره استانلی کوبريک فيلمساز فقيد آمريکايی از هفته آينده در زوريخ برپا خواهد شد.


اين نمايشگاه برای اولين بارچگونگی شکل گيری شاهکارهای کوبريک از جمله «لوليتا»، «اوديسه فضايی، ۲۰۰۱» يا «پرتقال کوکی»، را به نمايش می گذارد.


در سال ۲۰۰۴ با برنامه ريزی موزه سينمای آلمان در شهرهای فرانکفورت، برلين، ملبورن و گنت، اين نمايشگاه نزديک به دويست هزار بيننده را جذب کرد.


نمايشگاه زوريخ قرار است در روز ۲۵ آوريل توسط کريستيان کوبريک، بيوه کارگردان نامی افتتاح شود. در کنار وی جان هارلان ديگر متولی آثار کوبريک و متيو مودين، بازيگر نقش اصلی فيلم Full Metal Jacket نيز حضور خواهند داشت.


در اين نمايشگاه تنها اسناد، لباس ها و دستگاه های تکنيکی معروف ترين فيلم های کوبريک به نمايش گذاشته نمی شوند بلکه موضوعات و عناصری از پروژه های خلق نشده، از جمله فيلمی در باره ناپلئون نيز ديده می شوند.


کوبريک از زمره کارگردانانی بود که فيلم های وی علاوه بر جنبه های روشنفکرانه از تکنيک بی مانندی برخوردار بودند

همچنين عکس های قديمی کوبريک که تا کنون کمتر شناخته شده اند و فيلم های مستند وی نيز، بخشی از اين نمايشگاه خواهد بود.


اين آثار از مجموعه های شخصی، موزه های جهانی و بازمانده های کوبريک جمع آوری شده اند.


از نکات جالب توجه اين نمايشگاه، نمايش لباس های فيلم «درخشش» و مدل کارکردی گريز از مرکز از فيلم «اوديسه فضايی» است. «اوديسه فضايی»، فيلم جاودانه کوبريک، اصلی ترين موضوع نمايشگاه زوريخ است.


در طول برگزاری نمايشگاه که تا تاريخ دوم سپتامبر ادامه خواهد داشت و در کنار آن، مروری بر فيلم های کوبريک نيز برپا خواهد بود.


استانلی کوبريک سينماگر معروف نيويورکی در سال ۱۹۹۹ در سن ۷۱ سالگی در لندن ديده از جهان فروبست. کوبريک از زمره کارگردانانی بود که فيلم های وی علاوه بر جنبه های روشنفکرانه از تکنيک بی مانندی برخوردار بودند.


وی به يکی از فيلمسازان «کمال گرا» معروف بود و صحنه های فيلم های خود را با وسواس و دقت بی اندازه ای کارگردانی می کرد به همين خاطر در طول ۴۹ سال فيلمسازی تنها ۱۶ فيلم ساخت و البته ده ها پروژه فيلم را ناتمام گذاشت.


فيلم های استانلی کوبريک سيزده بار نامزد اسکار در بخش های مختلف شده اند.


XS
SM
MD
LG