لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

هشدار البرادعی در باره پيامدهای تحريم ايران


محمد البرادعی می گوید تحریم ها راه حلی برای مشکل برنامه هسته ای ایران نیست
محمد البرادعی می گوید تحریم ها راه حلی برای مشکل برنامه هسته ای ایران نیست

محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه هجدهم ژانويه در باره پيامدهای «بن بست» بر سر برنامه هسته ای ايران هشدار داد.


آقای البرادعی در سخنرانی خود در پاريس گفت: «گمان نمی کنم تحريم ها، راه حلی برای مسايل موجود باشد. تحريم ها از نظر من می تواند اختلاف ها را عميق تر کند.»


بر پايه قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، انتقال مواد حساس، تجهيزات و تکنولوژی هسته ای که به دانش لازم برای توليد سلاح هسته ای کمک کند، به ايران ممنوع شده است.


قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، برای ايران يک مهلت ۶۰ روزه تعيين کرده که همه فعاليت های مربوط به توليد سوخت هسته ای را متوقف کند. در غير اين صورت، تحريم ها گسترش خواهد يافت.


من با اين ايده که گفت و گو جايزه ای برای رفتار خوب است، مخالفم. گفت و گو، پيش شرط تعويض رفتار است

گروه پنج به اضافه يک، يا پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان اعلام کرده اند که اگر ايران فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد، حاضرند در باره بسته پيشنهادی خود به ايران به گفت و گو بنشينند.


اما آقای البرادعی پيشاپيش ملاقات خود با فيليپ دوست بلازی وزير امور خارجه فرانسه گفت: «من با اين ايده که گفت و گو جايزه ای برای رفتار خوب است، مخالفم. گفت و گو، پيش شرط تعويض رفتار است.»


محمد البرادعی افزود: «در اين لحظه نگرانی من به اين دليل است که هر دو طرف دست به اسلحه برده اند. جامعه جهانی دست به اسلحه برده که يا تحريم و يا شليک. ايران هم می گويد يا توانايی غنی سازی اورانيوم و يا شليک.»


اميدوارم مورد کره شمالی (در باره ایران) تکرار نشود
محمد البرادعی

آقای البرادعی افزود: «به کسی احتياج داريم که دست ياری دراز کند و راه حلی بيابد.»


پس از سال ها بازرسی های آژانس، هنوز به گفته آقای البرادعی طبيعت برنامه هسته ای ايران مشخص نيست.


او به ارزيابی جان نگروپونته مدير اداره اطلاعات ملی آمريکا اشاره کرد که گفته بود ايران بين ۴ تا ۹ سال با توليد بمب اتمی فاصله دارد و افزود البته اين به شرطی است که ايران هيچ تاسيسات هسته ای اعلام نشده ای نداشته باشد «در غير اين صورت، فاصله ايران تا توليد بمب اتمی کوتاه تر است».


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت نگران است که جمهوری اسلامی راه کره شمالی را در پيش بگيرد و از پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای خارج شود.


او گفت: «اميدوارم مورد کره شمالی تکرار نشود.»


XS
SM
MD
LG